Lidé cestující přes vlakové nádraží v Kuřimi na Brněnsku si na prodloužení tamního podchodu počkají nejspíš do dubna. Na opravu nádražní budovy ale mnohem déle. Stejně jako například v Blansku vše záleží na penězích i rozhodnutí vlády. Jisté je zatím to, že téměř sedmdesát milionů korun dostanou z dotací projekty na úpravu dopravních uzlů ve Vyškově, Miroslavi na Znojemsku, Tišnově a Bílovicích nad Svitavou na Brněnsku.

Projekty přitom neřeší problémy budov vlakových nádraží, ale jen jejich okolí nebo vhodné provázání s autobusovou dopravou. Nejvíc peněz, přes dvacet milionů korun, dostane projekt v Tišnově. „Ve špatném stavu jsou tam nástupiště autobusového nádraží, chybí i parkovací místa," sdělila mluvčí dotačního úřadu Kateřina Dobešová.

Čekání v suchu

Lidé se tak v Tišnově mohou těšit na zastřešená nástupiště, bezbariérový přístup nebo nové parkoviště pro víc než sto aut.

Stejnou částku dostane i projekt v Bílovicích nad Svitavou, kde dělníci postaví nový přestupní terminál s parkovištěm. Ten potěší například lidi, kteří jezdí z okolních obcí autem a přestupují na vlak.

Ve Vyškově zase chtějí vyřešit prostor před nádražním, kde je teď parkoviště. „Střetávají se tam chodci, osobní auta, taxíky a autobusy. A když je vlaková výluka, je tam pořádný zmatek," upozornil vedoucí vyškovského odboru dopravy Petr Buchta.

Vpravo od výpravní budovy nádraží vznikne záchytné parkoviště se šedesáti místy. „Vedení města hodlá upravit také části místních silnic na ulici Svatopluka Čecha, II. odboje a Nádražní, včetně jejich křižovatky. Vzniknou i dvě autobusové zastávky s přístřešky a informační tabule," sdělila mluvčí vyškovské radnice Petra Bezdomniková.

Na chystané změny se těší například Lenka Novotná, která na vyškovském nádraží pravidelně přestupuje. „Je skvělé, že se alespoň něco začne dít. Teď jen chybí, aby někdo opravil přímo nádražní budovu," řekla Novotná.

Na čtyřech projektech, které dostanou téměř sedmdesát milionů, začnou stavbaři pracovat možná už za několik měsíců. Například v Bílovicích nad Svitavou odhadují, že práce možná skončí už na konci roku. Kdy se ale Novotná a další lidé dočkají úprav nádražních budov, to zatím není jasné.

Převod majetku

Jakékoliv úpravy blokuje plánovaný převod majetku. Hlavní nádražní budovy ve velkých uzlech totiž vlastní České dráhy a chystají jejich převod pod Správu železniční a dopravní cesty. „Do konečného rozhodnutí o převodu jsme pozastavili veškeré investice," sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Nikdo zatím neví přesně, kdy domy změní majitele. Čeká se na rozhodnutí vlády. „Domnívám se, že ta současná v demisi rozhodnutí už nepřijme. Žádný termín proto nechci raději předjímat," konstatoval mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Marek Illiaš.

S asi šedesát let starou nádražní budovou se proto musí zatím smířit například v Kuřimi na Brněnsku. Přestože projekt je nachystaný a má i stavební povolení. Lidi teď může těšit alespoň rozestavěné prodloužení podchodu na nádraží. „Jakmile bude vhodné počasí, práce se opět rozjedou. Předpokládáme, že hotovo by mohlo být snad v dubnu," informoval starosta Kuřimi Drago Sukalovský.

Nádraží je jako kulisa z šedesátých let

Hodonice - Jako by se tam zastavil čas. Oprýskaná fasáda zelené barvy, informační korpusy s nečitelnými nápisy, zamknuté toalety. A peron? Nevzhledné místo pro čekání vestoje s výhledem na industriální stavbu místní sladovny.

To je nádražní budova Českých drah na frekventované trati mezi Znojmem a Hrušovany nad Jevišovkou. Stanice Hodonice. „Je to sice jednotný drážní styl ještě z císařství, ale dům má omítku hrozné barvy. Navíc ji padesát let nikdo neopravil. Je to asi jedno z nej-škaredějších nádraží na Znojemsku," říká místopředseda Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě Jiří Kacetl.

Nové dveře

Špatný stav nádraží trápí i hodonického starostu Petra Korgera. „Na našem nádraží by mohli filmaři natáčet film ze šedesátých let minulého století," podotkl starosta.

Určitou naději ale nádraží má. „Když si vzpomenu na loňský podzim, vybaví se mi rozhovor s ředitelem regionální správy majetku Českých drah v Brně inženýrem Křivánkem, který u nás chce bydlet. Pokud si dobře vzpomínám, říkal mi, že se zasadí o to, aby se alespoň nástupiště změnilo k lepšímu," řekl Korger.

Železničáři jsou rádi aspoň za to, že dům loni dostal pár plastových oken a nové dveře, takže dovnitř nefouká. (dak)

Lidem vadí staré vybavení i špína

Jižní Morava - Omlácená omítka vítá cestující uvnitř vestibulu nápisem, který láká k návštěvě Moravského krasu. Vedle starého telefonního čísla je nápis Československo. Tak vypadá vlakové nádraží v Blansku. Podle výběru zpravodajů Rovnosti patří mezi tři nejzanedbanějších velká nádraží na jižní Moravě.

Omšelé vybavení v nádražní budově před časem vylepšila alespoň nová kovová sedadla. Oprav je ale potřeba víc. „Trochu se tam zastavil čas. Tmavá vstupní hala, interiér ještě z dob normalizace. Vůbec to tam není útulné. Moc dlouho se tam nikdy nezdržuju," postěžoval si například Vít Pořízek z Blanska.

Podobné pocity jako on zažívají i cestující na nádraží ve Vyškově. „Nádraží zůstává stejné dvacet let, jen postupně chátrá. Je potřeba ho opravit a trochu zlidštit. Uvnitř je to šedivé a ponuré prostředí a opravdu hodně tam jsou cítit záchody. Ty doslova smrdí," postěžovala si například Vyškovanka Božena Golcová. Dodala, že když náhodou přijede na nádraží večer, budovu radši obejde.

Stísněným a zanedbaným dojmem působí na Radka Holomčíka vlakové nádraží v Hodoníně. „Vadí mi malá čekárna. Na to, že se jedná o významný dopravní uzel, je tam obzvlášť v zimě málo místa. A nejhorší je, že je to tam opravdu špinavé," řekl muž.