„Ke zvýšení jsme přistoupili v nejdřívějším možném termínu. Je to nepříznivá zpráva pro černé pasažéry," řekl v pondělí vedoucí tarifního odboru podniku Vít Prýgl.

Zdůraznil přitom, že zdražení pokuty má být především preventivní. Hlavně díky tomu, že se po pěti letech opět zvýší rozdíl mezi cenou jízdného a doplatkem za černou jízdu. „Od roku 2008 se zvyšovala jen cena jízdného. Proto jsme uvítali možnost zvednout výši pokuty," konstatoval Prýgl.

Nejvyšší cenu černý pasažér zaplatí, pokud se k platbě odhodlá po pěti dnech, nebo až později při vymáhání ze strany dopravního podniku. „Pro platbu na místě jsme zvedli přirážku jen o stokorunu. Tedy na osm set korun. Chceme, aby lidé, kteří načerno jedou neúmyslně, zaplatili pokutu jen na spodní hranici," řekl Prýgl.

Ani to se ale cestujícím moc nelíbí. „Nelíbí se mi, že podnik nezohledňuje to, že je někdo pravidelný zákazník a opravdu se jen o jeden den splete se zaplacením na další měsíc. Synovi předplatní jízdenku platíme už několik let a stejně to je revizorům jedno. Cestoval omylem jeden den po platnosti šalinkarty a stejně dostal sedm set jako pokutu. Přitom ještě před několika lety platil měsíční kupón také jeden den před začátkem měsíce a tři dny po jeho konci," zlobí se Kamila Pavlíčková.

Bič na neplatiče

Podnik naopak předpokládá, že vybere více peněz především od notorických neplatičů. „Počet zjištěných jízd načerno je zhruba stejný. Přitom konkrétních lidí jezdí načerno mnohem méně. V současnosti tak ročně jednoho člověka chytneme pětkrát. Takoví lidé už rezignovali na to platit cokoliv. Změna nám teď umožňuje peníze efektivněji vymáhat," uvedl vedoucí.

Za loňský rok revizoři chytili 110 tisíc černých pasažérů a podnik vybral na pokutách pětatřicet milionů. V roce 2011 pak od 111 tisíc neplatičů vybral pokuty za jednašedesát milionů. „Mezi roky 2006 a 2012 jsme mohli postupovat pohledávky vymahačům, proto byla úspěšnost větší," podotkla mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

V současnosti se snaží podnik černé pasažéry odradit i tím, že se spojil s městskou policií. „S revizory při kontrole spolupracujeme," potvrdil ředitel strážníků Jaroslav Přikryl.

Dopravní podnik naopak snižuje pokutu za porušení jiných přepravních podmínek z tisícovky na osm set. Týká se to například lidí, kteří v autobuse jedí. Nezměněná pak zůstává padesátikorunová přirážka za zapomenutý průkaz.

Kromě zdražení jízdného v pondělí dopravní podnik informoval také o své nové kampani No Tag! Ta je zaměřená proti vandalům, kteří ročně způsobí na vozidlech a zastávkách škody za pět milionů korun. Snaží se působit především na mladé. Její autoři tomu přizpůsobili grafické ztvárnění i způsob prezentace pomocí nálepek, náramků či připínacích placek.