Svůj odlehčený volební spot představili brněnští sociální demokraté v polovině září. „Vedle víceméně vážně nastavené standardní kampaně jsme se rozhodli, že pro potřeby sociálních sítí uděláme jednoduchá videa, takové humorné spoty,“ vysvětlil nápad lídr jejich kandidátky Oliver Pospíšil.

Spotem se snaží upozornit na jedno z témat, které sociální demokraté pro Brňany prosazují. „Chceme, aby děti a důchodci neplatili za odpad. Při politických kampaních také na lidi politici vykukují odevšud, proto nás napadlo obojí spojit,“ vysvětlil lídr.

Videem, kde vylézá z modrého kontejneru na papír, skončit neplánuje. „Druhé vypustíme do světa sociálních sítí zřejmě tento týden. Nebude to taková bomba jako první díl, ale je také žertovně laděné,“ dodal.

Zdroj: Facebook

Ačkoli si Pospíšil reakce lidí chválí a video považuje za úspěch, podle politologa Miloše Gregora příliš úspěšné není. „Těžko vzbudí sympatie i u voličů sociální demokracie. Obávám se, že vzniklo kvůli nedostatku peněz nebo naopak z přemíry kreativity kandidáta. Neplatí, že každá reklama je dobrá reklama,“ zhodnotil Miloš Gregor.

Pospíšilův spot kritizují i někteří z těch, kdo ho zhlédli. „Tohle by mělo v soutěži o nejpříšernější volební spot šanci na zlatou,“ komentovala video na sociální síti třeba Gabriela Pechová.

Kvůli odlehčení volební kampaně zveřejnil vlastní spot také současný brněnský primátor Petr Vokřál. Rapuje v něm a tančí. „Rozhodně nemám v plánu vést nějakou konfrontační kampaň. Byl bych mnohem radši, kdyby se mi podařilo vyvolat pozitivní náladu a úsměv,“ napsal k příspěvku na svém profilu na facebooku, kde video zveřejnil.

Zdroj: Facebook

Na jeho zpracování je podle Gregora vidět profesionalita. „Produkce je promyšlená, zřejmě na něm pracovali profesionálové,“ konstatoval. Na rozdíl od Pospíšila se primátor svým videem nesnaží propagovat konkrétní předvolební slib. Voliče vyzývá, aby k urnám v říjnu přišli a svůj hlas dali jemu.

I Vokřála však sledující zkritizovali. „Ostuda! Ten, kdo rozhoduje v mnoha věcech za jiné lidi, by se neměl chovat jako infantilní poloblázen a točit takové věci,“ napsal třeba Martin Kostelka.

Mezinárodní strojírenský veletrh na brněnském výstavišti. Ilustrační foto.
Strojírenský veletrh: lokomotiva Stříbrný šíp či robot frézující sochu Masaryka

Podle Gregora mohou videospoty politiků zvlášť v komunálních volbách sklouzávat až k trapnosti. „Úsměvná videa vznikají často proto, že si kandidáti nemůžou dovolit udělat je profesionálně. Dnes může video natočit kdokoli na mobil a máme také pocit, že k tomu nepotřebujeme tým profesionálů. Právě proto pak video může mít výsledek spíš trapný než úspěšný,“ dodal.

Předvolební videa brněnských politiků

- Humorný předvolební spot, ve kterém lídr brněnské ČSSD Oliver Pospíšil vylézá z popelnice, zveřejnili sociální demokraté v polovině září (na snímku). Do pondělního večera jej vidělo 242 000 lidí. Pospíšil svým videem propaguje volební slib, že děti a důchodci nebudou platit za popelnice. Podle experta na politický marketing Miloše Gregora může video odradit i současné voliče sociální demokracie. Za špatné zpracování podle něj může v komunálních volbách často nedostatek peněz.

- Primátor Petr Vokřál z hnutí ANO své video zveřejnil minulý týden. Rapuje v něm a vyzývá voliče, aby mu dali hlas, na konkrétní slib se ve videu nezaměřil. Do pondělního večera spot zhlédlo 306 000 lidí.