„V tomto týdnu dokončí vrtání štěrkopískových pilotů, kterých zbývá udělat ještě sto padesát z devíti set sedmdesáti. Piloty, které nyní navrtávají souběžně tři plošiny, zpevní podloží, na které se později nasype vrstva z lomového kamene. Ta zmírní sklon návodního líce a tím zvýší stabilitu hráze," vysvětlila mluvčí povodí Moravy Gabriela Tomíčková.

Zátěžová zkouška a prozkoumání útrobOprava hráze plumlovské přehrady

V příštím týdnu projde hráz zátěžovou zkouškou a pak nastoupí dělníci, kteří začnou čistit betonové desky.

„Po očištění provede geofyzikální zkoušky, které detailně prozkoumají útroby hráze," podotkla Tomíčková.

Sečení při prvních mrazech

Na přehradu se chystají i zahradníci.

„Jakmile nastanou vhodné podmínky, ihned začneme se sečením porostu. Firma, které sečení provede, čeká na první mrazy, aby stroje dokázaly po povrchu jet a nezabořily se. Harmonogram prací se aktualizuje podle počasí. Firmy se navíc snaží dělat několik prací souběžně, aby neztrácely čas," uvedla mluvčí Povodí.

Chemická válkaOprava hráze plumlovské přehrady

Aby voda v přehradě zůstala čistá, chystá se Povodí Moravy vyhlásit sinicím znovu i chemickou válku Nepůjde však už o dávky polyaluminium­chloridu, známého jako PAX 18.

„Začali jsme s přípravou projektu na srážení fosforu na všech přítocích. Síran železitý, který se osvědčil na Brněnské přehradě, vysráží fosfor, tedy „potravu" pro sinice a ten se pak do vody v přehradě dostane v takové formě, která už pro sinice není použitelná.," vysvětlila Tomíčková. Takzvanou hnědou skalici nemá ale správa přehrady v plánu do vody sypat věčně.

„Jedná se o zástupné opatření před tím, než budou vybudovány kvalitní čističky odpadních vod na přítocích," podotkla Tomíčková.

Pozor na zabahněné silnici

Automobily odvážející materiál od hráze komplikují znovu život řidičům v okolí Plumlova.

„Myslel jsem si, že když skončila těžba, tak že už bude klid. Ale teď zase začali vyjíždět od Valáška a silnice je tu pokrytá hnědou vrstvou zaschlého bahna, ze kterého se za sucha dost práší. Nedávno jsem tudy jel za jedním nákladákem a připadal jsem si jak někde u Dakkaru," líčil své zážitky Radek Kolman, který kolem přehrady jezdí do práce. Situace podle něj není lepší, ani když zaprší. Mokré bláto totiž sice nepráší, ale zato klouže. (pam)