VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Při srážce vlaků před 61 lety zemřelo 106 cestujících

Jižní Morava – Postavení železnice mezi Brnem a Vídní přineslo především pozitiva. Pro obce, které v její dráze ležely, to znamenalo překotný rozvoj, větší výdělky obchodníků, více práce pro lidi a tím i větší blahobyt. Jenže ne všechny události se na ní nesly jen v optimistickém duchu. Stejně jako kdekoliv jinde se ani této trati nevyhnuly nehody. Některé dosáhly až rozměrů katastrofy a vyžádaly si stovky mrtvých.

6.7.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

NEJVĚTŠÍ TRAGÉDIE. K největším a nejtragičtějším nehodám patří neštěstí ze Štědrého dne roku 1953. „Rychlík R4 Brno–Bratislava tehdy najel v plné rychlosti na zaplněný osobní vlak Os 817, čekající před vjezdem do stanice Šakvice," popsal brněnský odborník na železnici Mojmír Krejčiřík. Rychlík tenkrát osobní vlak doslova smetl z dráhy. Při neštěstí tehdy zemřelo 106 cestujících. Další více než stovka lidí se zranila. „Nehodu zavinili strojvedoucí a topič rychlíku. Před jízdou spolu totiž vypili dva a půl litru vína a usnuli," popsal Krejčiřík.

PRVNÍ ZRANĚNÍ. Budoucí tragédie předznamenala už nehoda v samotný den zahájení provozu linky do Vídně. Sedmého července 1839 najel jeden ze čtyř slavnostních vlaků do jiného, který stál ve stanici ve Vranovicích. Zranilo se tenkrát sedm cestujících.

PRVNÍ MRTVÍ. První oběti si spojnice mezi rakouskou a moravskou metropolí vyžádala jednadvacátého května 1847. Nehoda se stala také ve Vranovicích. Při čelní srážce dvou vlaků zemřeli tři železničáři.

ČELNÍ SRÁŽKA. Osmnáctého září 1928 vzala život šestadvaceti lidem čelní srážka rychlíku s nákladním vlakem v Zaječí na Břeclavsku.

SOUČASNOST. Od roku 2008, kdy vede statistiku Drážní inspekce, zemřelo na trati čtyřiadvacet lidí a dvanáct se zranilo. „Nehodou s nejvážnějšími následky na zdraví lidí je asi střet vlaku EC 175 jedoucí z Hamburku do Budapešti se dvěma lidmi loni čtrnáctého listopadu," uvedl mluvčí inspekce Martin Drápal.

Více o výročí Fedrinandovy dráhy čtěte v pondělním vydání deníku Rovnost

Autor: Petr Jeřábek

6.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Boskovicích vyroste moderní polytechnické centrum.
2

Výdaje měst pro rok 2018: hlavně školství, sport a stavby

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Hasiči likvidovali požár kozlanské skládky. Práci komplikoval vítr

AKTUALIZOVÁNO

Ústavní soud EET nezrušil. Část zákona ale škrtl

/ANKETA/ Zrušit celý zákon o elektronické evindenci tržeb, nebo jen proškrtat? Po dnešním vyjádření Ústavního soudu už je jasno. Ten se rozhodl s platností od konce února 2018 škrtnout některé paragrafy o EET, které se týkají bezhotovostních plateb a e-shopů. Ústavní soud rovněž zrušil plánovaný náběh třetí a čtvrté vlny EET.

Pojištění dětí? Jde o nadstandard, důležitější je pojištění rodičů

Odpověď na otázku, zda se může vyplatit pojištění dítěte, dávají podle finančního poradce společnosti Partners Václava Valáška příklady z praxe. Dětské pojištění dává smysl především za podmínky pojištění vážných zdravotních komplikací, jako jsou trvalé následky úrazu nebo diagnóza závažného onemocnění.

Skauti přivezou Betlémské světlo. V zooparku najdou lidé živý hanácký betlém

Brno /TIPY NA VÍKEND/ – Už poosmadvacáté si mohou lidé domů odnést tradiční vánoční plamínek zažehnutý v místě narození Ježíše Krista. Brněnští skauti a skautky přivezou Betlémské světlo do Brna z Vídně v sobotu po půl sedmé večer. Z Brna jej začnou vlakem rozvážet po celé republice v neděli.

Tříletý polobezdomovec a brutální agresor v tramvaji: Prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 14. prosince 2017.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT