Cyklopruhy opticky oddělují cyklisty od aut a zajišťují jim větší bezpečí. „Zaberou stejně místa jako cyklopiktogramy, ale jsou výraznější a řidiče upozorňují, že se tam cyklisté mohou objevit. Přispějí k atraktivitě cyklodopravy v Brně,“ zhodnotil Michal Šindelář ze spolku Brno na kole. Podotkl, že by podle něj cyklopruhy mohly také nahradit piktogramy například ve Vídeňské ulici nebo na Úvoze.

Ilustrační foto.
Boj o cyklisty v Brně. Další firma nabídne sdílená kola

Zlepšení možností dopravy pro cyklisty v Brně je v dlouhodobém plánu brněnského magistrátu. „Na vylepšování přístupnosti města pro cyklisty máme vyhrazený speciální tým, ve kterém jsou zastoupeni odborníci i členové samospráv. Vybírají a prověřují lokality, kde je vhodné zavést opatření na zvýšení bezpečnosti cyklistů,“ informoval vedoucí odboru dopravy Vladimír Bielko.

Jak se při jízdě na silnici s ochrannými pásy chovat, vysvětlují v autoškolách na teoretických lekcích. „Žáky budeme brát na místo, aby si to prakticky vyzkoušeli,“ řekl vedoucí autoškoly Pelikán Roman Provazník.

Podle něj mohou mít řidiči problém, pokud se s ochrannými pruhy nesetkávají často, nebo se s nimi setkají poprvé. „Tyto cyklopruhy se využívají zatím krátce. I když se o nich učí v autoškole, řidiči na ně postupem času zapomenou. Cyklisté často nejsou proškolení vůbec, tudíž nemusí vědět, že existují, nebo jak fungují,“ upozornil.

Zaklíněná ve svodidlech zůstala po nehodě motorka, která se v úterý odpoledne srazila s osobním autem v brněnské Rakovecké ulici.
Nehoda v Rakovecké ulici: motorka zůstala zaklíněná ve svodidlech

S tím souhlasí i zástupci spolku Brno autem. „Mnoho řidičů tyto cyklopruhy nezná. Jsou matoucí a navíc zbytečné. Proti cyklopruhům nejsme, ale význam mají pouze ty úplně oddělené,“ vysvětlil předseda spolku Jan Mandát.

Aby se vyhnuli nebezpečným místům, dopouští se cyklisté v Brně raději přestupků, jako je třeba jízda po chodníku. Strážníci je řeší nejčastěji v centru města. „Přestupky cyklistů jsme v Technologickém parku nezaznamenali. Jediné výrazné přestupky, které tam řešíme, jsou auta parkující podél silnice, kde je zákaz zastavení. Od června jich bylo už dvanáct. Tam jsou teď cyklopruhy,“ uvedl mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

O jízdu na kolech do práce či do Technologického parku nebo na blízkou techniku mají zájem jak studenti, tak zaměstnanci tamních firem. „Naši zaměstnanci cyklostezky v okolí určitě využívají. Nabízíme jim k dispozici na půjčení i několik elektrokol, která mohou užívat na krátké přesuny během dne,“ oznámil Jan Hrabovský ze společnosti Y Soft.

Přípravný zápas mezi spřátelenými kluby SK Horácká Slavia Třebíč a HC Kometa Brno.
Omlazená Kometa slavila v Třebíči až po nájezdech. Ve vedru řádil mladík Horký