Dolní Dunajovice a Bavory. Tyto dvě obce z Břeclavska se přičinily o zrušení Zásad územního rozvoje kraje. Společně s dalšími dvanácti s prací kraje nespokojenými obcemi se totiž obrátily na Nejvyšší správní soud. A ten jim vyhověl.

Obě obce se proti dokumentu postavily kvůli plánované rychlostní silnici R52, která má spojit Brno s Vídní. Mají obavy ze zhoršení životního prostředí i dopravní dostupnosti po přebudování silnice mezi Mikulovem a Pohořelicemi na čtyřpruh.

„Nás pohled se nemění. I Ředitelství silnic a dálnic vyhodnotilo tuto stavbu jako ekonomicky neopodstatněnou. Zátěž nebude taková, aby to vyžadovalo řešení čtyřpruhem. Dvoupruhá silnice je z roku 1995 a kapacitně dostačuje, i když jsou chvíle, kdy je to horší," připustil dolnodunajovický starosta Josef Hasník.

„Když jedu přes Mikulov a Valtice do Břeclavi, mám pocit, že kamionů potkám víc než při jízdě do Brna. Po dvaapadesátce teď projede tak šest až osm tisíc aut za den. V Břeclavi kolem kostela pětadvacet tisíc," srovnával starosta.

I proto navrhuje zachování současné dvouproudé silnice a úpravu křižovatek tak, aby byl průjezd bezpečnější.

„Soud jasně řekl, že úředníci jednali pod politickým tlakem krajského zastupitelstva. Řeč není o tom, jestli má být napojení tranzitní dopravy do Rakouska přes Břeclav nebo přes Mikulov. Stát počítá v politice územního rozvoje s oběma. Kraj ovšem naplánoval R52 tak, že není korektně napojená na Brno. A břeclavskou variantu zcela vypustil," kritizoval Hasník.

Krajská zastupitelka za ODS Anna Procházková z Břeclavi, která měla dříve územní plánování v kraji na starosti, to ovšem vidí jinak.

„Obě varianty jsou reálné, nicméně mikulovská nemá až tak významné vlivy na životní prostředí jako ta břeclavská. Trváme na tom, že prioritou je trasa přes Mikulov, i s ohledem na uzavřenou mezivládní dohodu," argumentovala.

„Když teď navíc nejsou peníze, budeme rádi, když u Břeclavi bude dvoupruh a na Mikulov čtyřpruh," obhajovala řešení prosazované krajem.

Jak přiznala, zrušení celých Zásad územního rozvoje ji zaskočilo. Nepočítala s tím. „Pokud bychom si byli vědomi pochybení, tak je nepředpokládáme. Všechny dotčené orgány státní správy se vyjádřily kladně, neměly připomínky, předpokládali jsme, že vše bude v pořádku," uvedla Procházková. Chybu proto vidí spíše na straně ministerstva životního prostředí.

„Nyní je potřeba podat ústavní stížnost a současně začít urychleně zpracovávat nové zadání zásad, abychom neztráceli čas, dokud Ústavní soud nerozhodne. Nemůžeme totiž předjímat jak ani za jak dlouho to bude," nastínila.

„Je to průšvih. Osobně nejsem příznivcem toho, když se něco protlačuje silou. Na městě jsme dopady rozhodnutí soudu zatím neřešili. Jak to bude s R52 těžko říct. Zdá se, že nově vybudované kruhové objezdy budou v Mikulově možná sloužit desítky let," neodpustil si lehce ironickou prognózu mikulovský zastupitel za ODS Michal Solařík.