Zóny, kde zaparkují jen místní, začne město podle vedoucího magistrátního odboru dopravy Vladimíra Bielka postupně zavádět od dubna příštího roku. „Do října jej zřídíme v Brně-středu, Novém Lískovci, Bohunicích a Starém Lískovci," sdělil Bielko.

O zřízení rezidenčního parkování má zájem jedenáct městských částí kolem středu města a na severu. „Intenzivně hledáme odstavné plochy pro nerezidenty. Řešíme také cenu za parkování. Nebude vysoká, vzhledem k velkému množství studentů a dojíždějících," popsala přípravy královopolská starostka Karin Karasová.

Systém rezidenčního parkování vítají i strážníci. „Desítka z nich, která kontroluje vjezd do historické části města, získá čas na podstatnější práci," vysvětlil mluvčí brněnské městské policie Pavel Šoba.Pro zvětšení klikněte.

Právě v centru podle něj řidiči nejčastěji upřednostňují pohodlí před dopravními značkami. „Denně porušují zákaz parkování v pěší zóně nebo špatným stáním překáží u kolejí, přechodů a křižovatek," uvedl Šoba. Podobné problémy jsou podle něj také v přelidněných okrajových částech města.

S tím souhlasí vinohradský starosta Jiří Čejka. K zavedení nového systému se i tak nepřiklání. „Nedostatek míst řešíme dlouhodobě. Vymezením zón bychom ale komplikovali třeba parkování návštěv," prohlásil Čejka. Dodal, že na Vinohradech postaví parkovací dům ve Věstonické ulici, který tamní dopravu zefektivní.

Skeptický je vůči systému také starosta Bystrce Tomáš Kratochvíl, který prozatím plánuje zpoplatnit pouze rekreační oblasti. „V řádu měsíců zavedeme placené parkování u přehrady. Pro něj si necháváme vytvořit rozpočtovou analýzu," řekl.

Podle statistik strážníků se loni stáním nebo vjezdem do pěší zóny prohřešilo přes pět tisíc řidičů. To je o dvě stovky více, než předešlý rok. Za pokuty strážníci vybrali více než milion a čtvrt, což je oproti předchozímu roku suma trojnásobně vyšší.

MARKÉTA CHUMCHALOVÁ