Téměř třicet tisíc Brňanů si od letošního ledna pořídilo roční elektronickou předplatní jízdenku, na kterou si pak mohli zažádat o dotaci z městského rozpočtu. Lidé s trvalým bydlištěm v Brně mají nárok na příspěvek 1425 korun.

Do konce září magistrát schválil skoro osmadvacet tisíc žádostí o dotaci. Za osm měsíců tedy vyplatil téměř čtyřicet miliónů. „V rozpočtu máme na dotaci přichystaných pětasedmdesát milionů korun,“ uvedl náměstek primátora Martin Ander.

S projektem je Ander spokojený. Jak už ale dříve Brněnský deník Rovnost informoval, dotaci musí Brňané v některých případech danit. Potvrdil to jihomoravský finanční úřad. „Nesouhlasíme s tím. Děláme vlastní právní analýzu výkladu, kterou chceme mít hotovou do konce roku,“ dodal Ander.

Elektronické odbavení využilo v Brně za prvních osm měsíců více než osmatřicet tisíc cestujících, tedy čtvrtina ze všech zákazníků. „Zájem roste. Zatím nedokážeme předvídat, kdy bude elektronických jízdenek více než papírových,“ popsal generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Brněnský dopravce zatím nezaznamenal s elektronickými šalinkartami problémy. „Spekulace a obavy ze zneužití dat se nepotvrdily,“ řekla mluvčí společnosti Barbora Lukšová.

Vedení firmy připravuje vydání anonymní karty, na kterou si budou moct zákazníci svou elektronickou jízdenku nahrát. „Připravujeme i možnost nakupování jednorázových jízdenek bezkontaktní platební kartou,“ uvedla Lukšová.

Na elektronické odbavování cestujících se mohou těšit i lidé v kraji. „Plánujeme, že v půlce roku 2019 budou autobusy vybaveny speciálními pokladnami,“ sdělil mluvčí společnosti Květoslav Havlík.

Připravit se na něj musí tak i jihomoravští dopravci. „My jsme povinni přijímat rozhodnutí koordinátora dopravy, který má tohle na starost,“ řekl generální ředitel autobusové společnosti BORS Břeclav František Zugar.

KLÁRA VAŠÍČKOVÁ
DANIEL HRBOLKA