Firma, v které má mít podíl krajská firma Jihomoravská rozvojová a rumunský Blue Air, v prohlášení na svém webu upozornila, že stále běží proces due diligence a jednání s dopravcem. „Sice trvají o něco déle, než jsme původně plánovali, nicméně vzhledem k rozsahu celého projektu a jeho mezinárodnímu přesahu, se nejedná o nic neobvyklého. Projekt Blue Air Moravia je dlouhodobého charakteru, ve kterém je zapojen veřejný sektor a nemůžeme si tedy dovolit cokoliv uspěchat či přehlédnout, obzvláště v právních záležitostech,“ uvádí na webu.

Potíže se startem nových linek potvrdil krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák. „Na konci roku ta jednání s Blue Airem vázla. Firma to zdůvodnila tím, že nakupovala asi sedmnáct nových boeingů a celá se věnovala téhle akvizici,“ řekl Hanák. Podle něj má kraj peníze na start linek připravené v rozpočtu.

I kdyby odstartovaly linky ještě se začátkem letního letového řádu, dopravce bude hned na začátku dohánět manko z pozdního prodeje letenek. Řada cestujících si kupuje raději letenky s větším předstihem.

Na cestující z Brna naštěstí situace nedopadne ekonomicky. Za letenky v plánovaných termínech totiž nestačili nic utratit. „Nemám informace o tom, že by byly v prodeji,“ ujistila mluvčí letiště Kateřiny Pichalová. Dodala, že letiště je schopné zahájit lety, jakmile se kraj s firmou dohodne.

Kraj se rozhodl k založení nové firmy Blue Air Moravia Transportation, ve které bude mít jeho společnost podíl pětatřicet procent poté, co z Brna odešel Wizz Air. Část ve firmě bude mít Brno, hlavní slovo bude mít Blue Air. „Je to pro kraj historická šance, která pomůže dalšímu růstu celého regionu,“ řekl tehdy hejtman Bohumil Šimek.

Plán počítá s tím, že nové linky přepraví 130 tisíc lidí ročně. Jihomoravská rozvojová společnost provedla průzkum trhu a poptala nákladovou stránku a ochotu oslovených dopravců vstoupit do společného podniku a vložit do něj investice. Ze tří oslovených dopravců předložila kompletní nabídku nízkonákladová Blue Air.

Z Brna chce létat s Boeingem 737-500 s kapacitou 126 míst. Do Milána a Bruselu třikrát týdně, u ostatních destinací dvakrát.

Volba nízkonákladové společností jako dopravce pro rozlétání Brna do dalších destinací byla podle ekonoma a vedoucího Institutu veřejné správy Filipa Hrůzy vhodná. „Zvláštní mi ale připadá, že je to sice dlouhodobě fungující, ale neznámá společnost. V posledních dvou letech navíc hodně expandovala. Pokud třeba nakupuje nová letadla hodně rychle, je otázka, jak to ustojí,“ uvedl.