Dopravce si tento způsob pojmenování už částečně vyzkoušel letos u linek Metropolitan mezi Prahou a Budapeští a Slovácký expres mezi Prahou a Veselím nad Moravou na Hodonínsku. Pro rok 2019 plánuje rozšíření. „Ověřili jsme si, že zákazníkům pomáhá v orientaci v jízdních řádech i na stanicích při nástupu do soupravy,“ řekl náměstek generálního ředitele Českých drah Michal Štěpán.

Cestující si ovšem na změnu zvykají pomalu. „Ve Veselí nad Moravou pořád slýchávám: Už přijel Šohaj? Když tam řeknu Slovácký expres, každý řekne: Odkud to jede a co to je?“ komentoval na facebooku Českých drah Miroslav Vítek.

Zástupci drah jména vybírají většinou tak, aby měla nějakou souvislost s trasou vlaků. Například vlaky mezi Brnem, Olomoucí a Šumperkem budou pojmenované nově po hradě Bouzov. „Pokud pojedou turisté na hrad a linka se tak bude jmenovat, utvrdí je to, že cestují správným směrem,“ poznamenal třeba Roman Příborský z Ladné na Břeclavsku.

Pojmenování vlakových linek:Ex 3 Vindobona (Praha - Brno - Vídeň - Graz)
Ex 3 Metropolitan (Praha - Brno - Bratislava - Budapešť)
R 8 Slezan (Brno - Bohumín)
R 9 Vysočina (Praha - Havlíčkův Brod - Brno)
R 11 Rožmberk (Brno - České Budějovice/Plzeň)
R 12 Bouzov (Brno - Olomouc - Šumperk)
R 13 Moravan (Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc)
R 18 Slovácký expres (Praha - Olomouc - Luhačovice/Ve-selí nad Moravou)
R 19 Svitava (Praha - Česká Třebová - Brno)


Podle představitelů Českých drah měla jména u jednotlivých vlaků smysl, když jezdil na většině tratí jen malý počet rychlíků či expresů za den. „Dnes jezdí z Prahy do Vídně stejně kvalitní a rychlé railjety každé dvě hodiny a málokdo ví, jak se jednotlivé vlaky jmenují,“ poznamenal Štěpán.

Výsledkem změn je mimo jiné i to, že zmizí názvy vlaků pojmenovaných po slavných osobnostech. Ve směru na Vídeň se to týká například hudebních skladatelů Leoše Janáčka a Josepha Haydna. „Nikdy mi moc nedávalo smysl, proč například z Budapešti do Hamburku jezdil vlak pojmenovaný po skladateli Josefu Sukovi,“ zmínil Vojtěch Pospíšil.

Naopak pojmenování linek kritizoval marketingový specialista Robert Němec. „Myslím si, že to lidi zmate. Když všechno pojmenujete stejně, vznikne chaos, cestující si nebudou schopní představit, jestli vlak jezdí ráno nebo v poledne. Bude to pro ně mnohonásobně horší,“ komentoval.

V novém jízdním řádu dopravce pojmenuje celkem 609 dálkových vlaků dvaašedesáti jmény. Nadále však zůstávají některé historické a komerční názvy vlaků jako Metropolitan Slovenská strela či Hungaria.