Největší „díru do světa" udělala dvojmístná turistická Palava, která je dodnes jednou z nejpoužívanějších kánoí na evropských vodách. „Od osmdesátých let to byl veřejností nejčastěji poptávaný člun. Jednu dobu bych řekl, že značka Palava byla dokonce populárnější než samotný Gumotex," vzpomněl dlouholetý zaměstnanec firmy Vladimír Chmela.

Do Asie i Austrálie

Kdo neměl člun z Gumotexu, jako by nebyl, souhlasil s úsměvem břeclavský vodomil Milan Vojta starší. „Výborný byl hlavně nafukovací dvoumístný kajak Delfín. Půjčovával jsem si ho na pláži Apolla," ohlížel se zkušený potápěč.

Kvalita ručně vyráběných člunů z Gumotexu je ale ceněná dodnes. „Nic nevyrábíme do skladu. Poptávka je tak velká, že každý kus jsme schopní okamžitě prodat," potvrdil firemní auditor Chmela, že i v konkurenci autopříslušenství a dalších nových výrob mají čluny v programu Gumotexu dodnes své místo.

Zatímco první kolekce zahrnovala v roce 1956 pouze čtyři typy člunů, momentálně se v Břeclavi vyrábí kolem třiceti různých nafukovacích plavidel – od jednomístných kajaků až po dvanáctimístné rafty na divokou vodu. Směřují do celého světa. „Čluny expedujeme po celé západní a střední Evropě, tam máme největší podíly prodeje. Míří ale i do Asie, Austrálie nebo na Nový Zéland. Stoupající tendenci má také prodej našich člunů pod značkou Innova v USA," shrnul vedoucí odboru prodeje Tomáš Gála.

V prvopočátcích výroby byly čluny jednobarevné. Jak se ale vyvíjely materiály, rozšiřovala se i jejich barevná škála. „V minulosti se čluny vyráběly v oranžovo-modré barevné kombinaci, postupně se pak vzorovaly podle módních trendů," přiblížil vedoucí vývojový pracovník výrobků pro sport a volný čas Libor Vítek.

V posledních třech letech se barvy začaly rozlišovat podle kategorií člunů. Světle zelené jsou rekreační, červené a tmavě zelené turistické a oranžová patří plavidlům určeným na divokou vodu. Gumotex vyrábí také nafukovací motorové čluny pro vodní záchranáře a od roku 2014 i lodě pro rybáře.

Zajímavosti
∙ S raftem Pulsar se Gumotext dostal do Guinessovy knihy rekordů, když pojal 72 dětí z plavecké školy Delfín v Prostějově. Toho dne nesl těžkou váhu – 2 997 kilogramů.
∙ Břeclavská společnost sponzorovala řadu výprav a prvních sjezdů světových řek, například Buri Gandaki v roce 1993 a Tatchenchini 1995, výpravu českého týmu na mistrovství světa na řece Zambezi a nespočet dalších.