VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Singletraily nabízí požitek z rychlosti. Propadlo jim už padesát tisíc nadšenců

Jižní Morava /LÉTO V POHYBU/ - Cyklisté stále víc vyhledávají úzké jednosměrné přírodní stezky zvané singletraily.

29.7.2017
SDÍLEJ:

Singletrail. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Brzdy na řídítkách kola určují, jaký prožitek si cyklisté odnesou ze singletrailových tratí. Na jižní Moravě už vznikla tři místa, kde je zájemci okusí. Singletrailu se věnuje čtvrtý díl seriálu Deníku Rovnost Léto v pohybu.

Baštu odvětví představuje Blanensko. Loni v dubnu otevřel v Jedovnicích spolek Singletrail Moravský kras tři okruhy v celkové délce téměř třicet kilometrů. „Na jižní Moravě nic takového nebylo,“ uvedl jednatel společnosti Tomáš Tureček.

Trasy v Mariánském údolí
Spolek Singletrail Moravský kras plánoval, že už letos otevře trasy v brněnském Mariánském údolí. Jenže kvůli administrativním průtahům otevře první ze tří okruhů nejdřív příští rok na jaře. „Brzdí nás paradoxní situace. Část pozemků má v listu vlastnictví napsané památkově chráněná oblast, takže pátráme, a zjistíme, že před čtyřiceti lety se stala chyba a oblast chráněná není,“ kroutí hlavou jednatel spolku Tomáš Tureček.

Letos očekává až padesát tisíc návštěvníků. „Jezdím do Jedovnic nebo v okolí Brna na neoficiální traily. Láká mě rychlost,“ říká Roman Šikula z Brna, který zažil i pády.

„Byl jsem maximálně doškrábaný, nic většího,“ usmívá se.

V polovině července lidé poprvé okusili Boskovické stezky. „Jsou spíš pro začátečníky a pro rodiny s dětmi,“ sděluje Petr Koudelka z boskovického cyklistického oddílu Moravec.

Přírodní trasy Bílými Karpaty nabízí okolí rekreační oblasti Lučina na Hodonínsku. „Odlišujeme se tím, že jsme nepotřebovali jediné hrábnutí bagru, trasy chlapi jen pročistili lopatou a krumpáčem,“ upřesňuje starostka Tvarožné Lhoty Martina Bílová. Pod obec singletraily spadají.

Na jihomoravské okruhy vjedou cyklisté bezplatně, přestože provoz něco stojí. „Naštěstí se najdou takoví, kteří před nasednutím na kolo dají dobrovolný poplatek. Peníze slouží k údržbě stezek,“ apeloval Tureček.

Pro zvětšení klikněte.

Trať tvoří minibagr

Jižní Morava - Jak postavit singletrail? Na začátku je vytipování správného místa. Po schválení majitelů pozemků začíná práce na trati, která zabere téměř rok. „Nová lokalita potřebuje aspoň pětadvacet kilometrů trailů, aby pro lidi byla zajímavá a rádi se vraceli. Pak má projekt smysl,“ říká stavitel Lukáš Holubec.

Zásadní úpravy dělá minibagr, dokončovací práce pak lidé ručně. „Nejdřív určíme trasu okruhu podle parametrů sklonů, potom pročistíme koridor od větví, suchých stromů a listí. Bagr pak strhává vrchní vrstvu, tedy černou hlínu, čímž se dostáváme na pevný podklad, z ní trail tvarujeme. Někdy je zapotřebí materiál dovážet,“ podotýká.

Tvůrci se snaží trať vést co nejzajímavěji, aby nabízela vlny a klopené zatáčky. „Trasujeme ji ideálně tak, aby zatáčka byla rovnou zasazená do terénu, čímž výstavba co nejméně ovlivní okolní přírodu. V některých úsecích je potřeba přizvednout terénní vlnu nebo zatáčku. Je to především kvůli bezpečnosti,“ upozorňuje Holubec.

Singletrailová trať má šířku sto dvacet centimetrů, sklon trasy se může šplhat až k deseti procentům. „Takový sjezd způsobuje přírodní nerovnost jako strouha, hned následuje výjezd do protisvahu, jezdec si tak užije rychlost,“ dodává.

Rozhoduje těžiště

Jižní Morava - Potřebují kvalitní výbavu, protože dřív nebo později spadnou, upozorňuje na riziko dlouholetý bikrosový trenér Robert Šimeček.

Úrovně obtížnosti
Lyžařské sjezdovky i singletraily se rozlišují podle obtížnosti barvami od žluté po černou. Tím se dělí na lehké pro děti a začátečníky až po náročné pro cyklisty, kteří ovládají kolo v terénu.

Pod hlavičkou oddílu Favorit Brno připravuje začínající i závodní jezdce na uměle vytvořené dráze v Komárově, kde dostanou průpravu také pro jízdu na singletrailech. „Hlavní je přilba a chrániče loktů či kolenou, které sníží možnost zranění. Stává se, že k nám rodiče přivedou klidně dítě bez helmy,“ varuje.

Každé pondělí a středu od pěti hodin odpoledne vítá především děti na úvodním bezplatném tréninku, na kterém učí jezdit přes nástrahy vln a klopených zatáček. „Nejdůležitější je práce s těžištěm, váha musí být vzadu, jinak může cyklista přeletět řídítka. Vždy pracují ruce a nohy dohromady, jezdec pruží v pokrčených loktech a kolenou,“ popisuje.

Bikrosovou dráhu najdou zájemci v Brně i v Novém Lískovci či ve Vyškově.

Autor: Jaroslav Kára

29.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Krajský rozpočet je přebytkový, dvě miliardy míří na opravy silnic a dopravu

Rozsvěcení vánočního stromu na brněnském náměstí Svobody 24. listopadu 2017.
AKTUALIZOVÁNO
45

Rozsvěcení Těsnohlídkova vánočního stromu v Brně sledovaly tisíce lidí

Tenisté opraví oplocení kolem kurtů. Za pomoci dotace města

Vyškov - Stotisícovou dotaci pro Tenisový klub Vyškov schválili nedávno vyškovští zastupitelé. Peníze půjdou na oplocení areálu kurtů ve Smetanových sadech. Stávající už je totiž v nevyhovujícím stavu.

Domov důchodců se zahradou v Holubicích? Už příští rok

Holubice - Moderní vybavení, místnosti pro speciální péči i zahrada. To vše nabídne svým obyvatelům nový domov pro důchodce, který vyroste v Holubicích na Vyškovsku. Minulý týden stavební úřad ve Slavkově u Brna schválil stavební povolení, výstavba má začít ještě letos. První lidé by v novém domově měli bydlet už ke konci příštího roku.

Sexistické prasátečko: anticenu získal vtip se souložícím párem na stole

Brno /FOTOGALERIE/ – Vítězný vtip, který ponižuje ženy. Anticenu Sexistické prasátečko organizace Nesehnutí letos získal facebookový příspěvek Free Radia, který označila za nepřijatelný naprostá většina hlasujících. „Dvaadevadesát procent lidí označlo za nepřijatelný obrázek souložícího páru na pracovním stole, který hlásal větu Cesta k úspěchu nemusí být složitá,“ popsala za organizátory Kristýna Pešáková.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT