VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stále brázdí Evropu. Trabanty do muzea nepatří, tvrdí nadšenci

Jižní Morava /ANKETA/ – Kultovní auto, které podle jeho fanoušků rozhodně nepatří do muzea, ale na silnice. Před šedesáti lety je v roce 1957 začala vyrábět automobilka Sachsenring v německém Cvikově. V tehdejším Československu mohli trabant lidé poprvé vidět v roce 1963 na brněnském veletrhu. Ještě do konce roku jich z Německé demokratické republiky přivezli necelých tři sta kusů.

28.11.2017 AKTUALIZOVÁNO 29.11.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V současné době trabantů v České republice jezdí kolem dvaceti tisíc. „V Brně jich je registrovaných necelých dva a půl tisíce. Na celé jižní Moravě odhaduji jejich počet asi na čtyři tisíce,“ přiblížil předseda Autoklubu Trabant Brno Michael Hanus.

Na počátku osmdesátých let měl klub zhruba osmnáct set členů, nyní je jich necelá padesátka. „Chtěli jsme letos činnost ukončit, ale ještě rok budeme fungovat kvůli členům, kteří zůstali v klubu z nostalgie. Většině je přes sedmdesát let,“ vysvětlil Hanus.

MAJÍ KOUZLO

Historie. Pro zvětšení klikněte.Trabanty přesto pro nadšence neztratily kouzlo ani v době, kdy je na trhu mnohonásobně víc aut. Jednou ročně pořádá v Česku jejich sraz Trabant gang Brno. „Je to jeden z největších srazů nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku. Posledních sedm let na něj přijíždí majitelé se zhruba dvěma sty auty,“ pochlubil se Jan Karbaš z gangu. Dodal, že osobně najezdí v trabantu asi tři tisíce kilometrů ročně.

V poslední době jsou oblíbené i cesty po světě s trabanty. Do Moskvy se s ním letos vydal jeden z fanoušků a majitelů Michal Doležal z Adamova na Blanensku. „Jeli jsme tři dny tam a tři zpátky. Musím smeknout před autem, které to zvládlo na výbornou,“ popsal cestu.

Příznivci v současnosti už kultovních vozů se shodují, že jejich největší výhoda je samoopravitelnost a spolehlivost. „Kdysi mi někdo řekl, že když budu mít sekyrku a šroubovák, opravím trabant na cestě. Zní to jako hloupost, ale je to pravda,“ zavzpomínal Hanus.

Trabanty byly v Československu velmi oblíbené také kvůli nízké ceně v porovnání s ostatními auty. „V šedesátých letech stál dvoudveřový pětadvacet tisíc korun, tří-dveřové kombi vyšlo na sedmadvacet tisíc,“ uvedl odborník Jan Tuček.

Lidé, kteří o auto měli zájem, museli většinou dlouho čekat. Mototechna je tehdy prodávala na pořadník. „Byly také v Tuzexu, ale kvůli vyšší ceně bonů na černém trhu tam nemělo smysl trabanty kupovat,“ přiblížil Hanus.

Do Československa přestali trabanty vozit v roce 1984. „Hlavní důvod podle mě byl, že konkurovaly ruským autům, ale to se tehdy nesmělo říkat,“ vysvětlil Hanus.

Automobilka skončila s výrobou trabantů v roce 1991. „Průmysl Německé demokratické republiky trpěl dlouhodobým nedostatkem peněz na investice a také nutností plnit plán za každou cenu. Zaběhnutá výroba to umožňovala, každá inovace plnění plánu a zvyšování výroby ohrožovala,“ vysvětlil odborník Tuček.

V současnosti začínají ceny většiny trabantů na dvaceti tisících korunách. „Za tolik jsou k dostání ty v horším stavu. Lepší stojí kolem padesáti nebo šedesáti tisíc, ale není problém koupit trabant také za čtvrt milionu,“ konstatoval Hanus.

PETR UHLÍŘ

KATEŘINA BERANOVÁ

Opravíte ho i na cestách, říká o trabantu nadšenec Kytka

Ivančice /ROZHOVOR/ – Trabantem jezdil s rodiči už v dětství, vystudoval na automechanika a pak si koupil vlastní. Nyní vede Vítězslav Kytka v Ivančicích na Brněnsku úspěšnou firmu, která se specializuje na opravy trabantů a prodej náhradních dílů. „Ročně obsloužím kolem patnáct set lidí,“ říká.

Díky čemu byl trabant tak oblíbený?

Patřil mezi revoluční vozy tím, že měl motor vepředu. Velkým kladem byla také jeho pořizovací cena, stál polovinu, co škodovka, takže si ho mohl dovolit skoro každý. Navíc má velmi jednoduchou konstrukci, pro lidi nebyl problém opravit si ho i na cestách. Je to vzduchem chlazený dvouválec, proto nepotřeboval ani chladicí kapalinu.

Co naopak patří mezi jeho slabší stránky?

Jednou z nevýhod, která některé uživatele odradila, patřilo to, že řidič musel přidávat olej do benzínu. Kvůli tomu za sebou trabant nechával silný zápach, který odsuzovali ostatní řidiči.

Proč firma po pádu východního bloku skončila s výrobou?

I přes některé své kvality nedokázal trabant konkurovat výkonnějším autům, která se v devadesátých letech objevila. V době, kdy se začal vyrábět, byla maximální rychlost sto kilometrů za hodinu vcelku standardní, dnes už je to ale jinak. Při jízdě do kopce si navíc neudrží ani devadesátikilometrovou rychlost. Na současných silnicích by brzdil provoz.

Je v Jihomoravském kraji hodně majitelů trabantů?

Přesný počet neznám, ale dovoluji si tvrdit, že jich je tu více než v ostatních krajích. Ročně mám kolem patnácti set zákazníků. Někteří starší lidé s ním tady dokonce stále běžně jezdí, je jich ale málo. Auto se dnes už řadí mezi vyhledávané veterány a ti, kdo jej mají, si ho většinou považují a chtějí jej udržet provozuschopné. 

JIŘÍ KRÁL

Autor: Kateřina Beranová, Redakce

Nahravá se anketa
28.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 20 000 Kč

Manipulační dělníci ve výrobě Operátor/ka sáčkovacího stroje. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání vyučení, praxe není nutná-zaučení, zodpovědný přístup k práci, technické myšlení, dobrý zdravotní stav (práce převážně vestoje), manuální zručnost, ochota učit se, spolehlivost, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou, vhodné i pro absolventy, obsluha strojů a zařízení na výrobu bublinkové folie, ZAMĚSTNAVATEL NABÍZÍ: mzda dle dosažených výsledků, práce v přátelském kolektivu, motivující finanční ohodnocení, příspěvek na závodní stravování, příjemné pracovní prostředí, KONTAKT: Holoubek Bronislav Ing., tel.: 723 819 601, e-mail: holoubek@hbpack.cz. Pracoviště: Hb pack s.r.o. slavkov, Československé armády, č.p. 1213, 684 01 Slavkov u Brna. Informace: Bronislav Holoubek, +420 723 819 601.

Informační technologie - Informační technologie Technici počítačových sítí 25 000 Kč

Technici provozu informačních a komunikačních technologií, technici programátoři Technolog-programátor. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání SŠ strojírenského zaměření nebo 2 roky praxe na obdobné pozici, znalost výpočetní techniky, orientace v technických výkresech, zkušenosti se softwarem TruTops, logické, analytické a technické myšlení, samostatnost, zodpovědnost, flexibilita, schopnost týmové práce, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou, programování CNC laserových řezacích center, komunikace s ostatními odděleními společnosti (technologie, výroba, obchod), zodpovědnost za plnění stanovených termínů výroby, řešení problémů plynoucích z výroby (úprava rozvinů, atd), ZAMĚSTNAVATEL NABÍZÍ: zajímavou a různorodou práci v technickém oddělení s možností odborného a profesního rozvoje, zaučení na danou pozici pod vedením zkušených programátorů, férové jednání, příjemné prostředí, KONTAKT: Pokorák Milan Ing., tel.: 773 199 799, e-mail: pokorak@lasercore.cz. Pracoviště: Lasercore s.r.o._vyškov, Krátká, č.p. 757, 682 01 Vyškov 1. Informace: Milan Pokorák, +420 773 199 799.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 21 000 Kč

Prodavači potravinářského zboží Prodavač/ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky: vzdělání nerozhoduje, praxe v oboru 1 rok výhodou, Popis práce: PP na dobu neurčitou, úvazek možno plný nebo zkrácený 20 hod/týden, prodej potravinářského zboží, vhodné i pro ženy na MD, Kontakt: Zbyněk Kreutzer, tel: 731 495 505, 9-18 hod, e-mail: zbynek.kreutzer@seznam.cz. Pracoviště: Zbyněk kreutzer, 683 21 Pustiměř. Informace: Zbyněk Kreutzer, .

Administrativa - Motorizovaní doručovatelé poštovních zásilek 16 000 Kč

Motorizovaní doručovatelé poštovních zásilek Doručovatel/ka listovní motorizovaný/á. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 18500 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání nižší střední odborné nebo vyučení, pro motorizované doručování podmínkou ŘP sk. B, POPIS PRÁCE: PP na dobu určitou 1 rok s možností prodloužení nebo možnost brigády na DPČ, vhodné i pro absolventy, příprava listovních zásilek a jejich doručování do firem a domácností, uložení nedoručených zásilek na ukládacích poštách, vyúčtování zásilek a finanční hotovosti po návratu na pracoviště, distribuce reklamního a propagačního materiálu, ZAMĚSTNAVATEL NABÍZÍ: 5 týdnů dovolené, stravenky, vlastní rekreační zařízení, KONTAKT: Štěrbová Ilona, tel.: 734 876 585, Po-Pá 7-14 hod, e-mail: kriz.petr.2@cpost.cz nebo osobně na adrese pracoviště. Pracoviště: Vyškov, krátká, Krátká, č.p. 782, 682 01 Vyškov 1. Informace: Ilona Štěrbová, +420 734 876 585.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Hodonín zažívá bolestivý přerod. Některé služby proto ovládli pružní cizinci

V utkání 26. kola Moravskoslezské fotbalové ligy prohrál domácí SK Uničov (červené dresy) s MFK Vyškov 1:2.
11

Trápení vyškovských fotbalistů skončilo. Vítězství věnovali nemocnému trenérovi

Obrazy nebo keramika. Díla malých nadaných umělců zdobí sál muzea

Vyškov - Výtvarný obor vyškovské Základní umělecké školy nabízí dětem, které mají zájem o výtvarné vzdělávání, získat hlubší náhled na okolní svět i na sebe sama a dokázat ho výtvarně vyjádřit. Výuka se koná jednou týdně a trvá vždy tři vyučovací hodiny. Co za ně žáci zvládnou, se může veřejnost přesvědčit na jejich výstavě.

Kapacita parkoviště nestačí. U Salmova mlýna postaví nové pro 72 aut

Blanensko, Vyškovsko – Baseballový stadion, workoutové hřiště, ovál pro bruslaře, cyklisty a běžce. Odpoledne a o víkendech je v této části blanenského Sportovního ostrova Ludvíka Daňka rušno. A kapacita malého parkoviště u baseballového stadionu nestačí.

Nemocnice investují stamiliony. Postaví nový pavilon nebo dokončí operační sály

Brno - Brněnské nemocnice chystají nejrůznější opravy a dostavby. Zlepší se prostředí pro pacienty i personál, tvrdí jejich vedení.

Peníze z masopustu muži propili. Naopak ženy je dávají na akce pro děti

Blanensko, Vyškovsko – Plesy, dětské dny nebo politika. Ženské spolky v obcích pořádají zájezdy i počítačové kurzy.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT