VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stále brázdí Evropu. Trabanty do muzea nepatří, tvrdí nadšenci

Jižní Morava /ANKETA/ – Kultovní auto, které podle jeho fanoušků rozhodně nepatří do muzea, ale na silnice. Před šedesáti lety je v roce 1957 začala vyrábět automobilka Sachsenring v německém Cvikově. V tehdejším Československu mohli trabant lidé poprvé vidět v roce 1963 na brněnském veletrhu. Ještě do konce roku jich z Německé demokratické republiky přivezli necelých tři sta kusů.

28.11.2017 AKTUALIZOVÁNO 29.11.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V současné době trabantů v České republice jezdí kolem dvaceti tisíc. „V Brně jich je registrovaných necelých dva a půl tisíce. Na celé jižní Moravě odhaduji jejich počet asi na čtyři tisíce,“ přiblížil předseda Autoklubu Trabant Brno Michael Hanus.

Na počátku osmdesátých let měl klub zhruba osmnáct set členů, nyní je jich necelá padesátka. „Chtěli jsme letos činnost ukončit, ale ještě rok budeme fungovat kvůli členům, kteří zůstali v klubu z nostalgie. Většině je přes sedmdesát let,“ vysvětlil Hanus.

MAJÍ KOUZLO

Historie. Pro zvětšení klikněte.Trabanty přesto pro nadšence neztratily kouzlo ani v době, kdy je na trhu mnohonásobně víc aut. Jednou ročně pořádá v Česku jejich sraz Trabant gang Brno. „Je to jeden z největších srazů nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku. Posledních sedm let na něj přijíždí majitelé se zhruba dvěma sty auty,“ pochlubil se Jan Karbaš z gangu. Dodal, že osobně najezdí v trabantu asi tři tisíce kilometrů ročně.

V poslední době jsou oblíbené i cesty po světě s trabanty. Do Moskvy se s ním letos vydal jeden z fanoušků a majitelů Michal Doležal z Adamova na Blanensku. „Jeli jsme tři dny tam a tři zpátky. Musím smeknout před autem, které to zvládlo na výbornou,“ popsal cestu.

Příznivci v současnosti už kultovních vozů se shodují, že jejich největší výhoda je samoopravitelnost a spolehlivost. „Kdysi mi někdo řekl, že když budu mít sekyrku a šroubovák, opravím trabant na cestě. Zní to jako hloupost, ale je to pravda,“ zavzpomínal Hanus.

Trabanty byly v Československu velmi oblíbené také kvůli nízké ceně v porovnání s ostatními auty. „V šedesátých letech stál dvoudveřový pětadvacet tisíc korun, tří-dveřové kombi vyšlo na sedmadvacet tisíc,“ uvedl odborník Jan Tuček.

Lidé, kteří o auto měli zájem, museli většinou dlouho čekat. Mototechna je tehdy prodávala na pořadník. „Byly také v Tuzexu, ale kvůli vyšší ceně bonů na černém trhu tam nemělo smysl trabanty kupovat,“ přiblížil Hanus.

Do Československa přestali trabanty vozit v roce 1984. „Hlavní důvod podle mě byl, že konkurovaly ruským autům, ale to se tehdy nesmělo říkat,“ vysvětlil Hanus.

Automobilka skončila s výrobou trabantů v roce 1991. „Průmysl Německé demokratické republiky trpěl dlouhodobým nedostatkem peněz na investice a také nutností plnit plán za každou cenu. Zaběhnutá výroba to umožňovala, každá inovace plnění plánu a zvyšování výroby ohrožovala,“ vysvětlil odborník Tuček.

V současnosti začínají ceny většiny trabantů na dvaceti tisících korunách. „Za tolik jsou k dostání ty v horším stavu. Lepší stojí kolem padesáti nebo šedesáti tisíc, ale není problém koupit trabant také za čtvrt milionu,“ konstatoval Hanus.

PETR UHLÍŘ

KATEŘINA BERANOVÁ

Opravíte ho i na cestách, říká o trabantu nadšenec Kytka

Ivančice /ROZHOVOR/ – Trabantem jezdil s rodiči už v dětství, vystudoval na automechanika a pak si koupil vlastní. Nyní vede Vítězslav Kytka v Ivančicích na Brněnsku úspěšnou firmu, která se specializuje na opravy trabantů a prodej náhradních dílů. „Ročně obsloužím kolem patnáct set lidí,“ říká.

Díky čemu byl trabant tak oblíbený?

Patřil mezi revoluční vozy tím, že měl motor vepředu. Velkým kladem byla také jeho pořizovací cena, stál polovinu, co škodovka, takže si ho mohl dovolit skoro každý. Navíc má velmi jednoduchou konstrukci, pro lidi nebyl problém opravit si ho i na cestách. Je to vzduchem chlazený dvouválec, proto nepotřeboval ani chladicí kapalinu.

Co naopak patří mezi jeho slabší stránky?

Jednou z nevýhod, která některé uživatele odradila, patřilo to, že řidič musel přidávat olej do benzínu. Kvůli tomu za sebou trabant nechával silný zápach, který odsuzovali ostatní řidiči.

Proč firma po pádu východního bloku skončila s výrobou?

I přes některé své kvality nedokázal trabant konkurovat výkonnějším autům, která se v devadesátých letech objevila. V době, kdy se začal vyrábět, byla maximální rychlost sto kilometrů za hodinu vcelku standardní, dnes už je to ale jinak. Při jízdě do kopce si navíc neudrží ani devadesátikilometrovou rychlost. Na současných silnicích by brzdil provoz.

Je v Jihomoravském kraji hodně majitelů trabantů?

Přesný počet neznám, ale dovoluji si tvrdit, že jich je tu více než v ostatních krajích. Ročně mám kolem patnácti set zákazníků. Někteří starší lidé s ním tady dokonce stále běžně jezdí, je jich ale málo. Auto se dnes už řadí mezi vyhledávané veterány a ti, kdo jej mají, si ho většinou považují a chtějí jej udržet provozuschopné. 

JIŘÍ KRÁL

Autor: Kateřina Beranová, Redakce

Nahravá se anketa
28.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Chirurg 55 040 Kč Lékaři v chirurgických oborech Lékař/ka chirurg na funkční místo zástupce primáře. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 55040 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání VŠ, lékař s atestací v oboru, v přípravě, s kmenem, SZ, odborná způsobilost k výkonu zdrav. povolání lékaře v ČR (u občanů ze zahraničí nostrifikace diplomů a osvědčení z MZ ČR), zdravotní způsobilost a trestní bezúhonnost dle zák. č. 95/2004 Sb., popř. ze státu kde uchazeč posledních 6 měsíců pobýval, licence pro výkon lékaře ČLK, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou, nástup možný ihned, ZAMĚSTNAVATEL NABÍZÍ: platové podmínky dle odborné způsobilosti a délky praxe, příplatek za vedení a osobní příplatek, výhodné odměny za ÚPS, možnost dalšího vzdělávání bez kvalifikační dohody, akreditované pracoviště pro postgraduální studium oboru chirurgie, 5 týdnů dovolené, příspěvek FKSP na stravování, KONTAKT: Pojezná Marie MUDr., tel.: 517 315 104, 7-15:30 hod, e-mail: pojezna@nemvy.cz. Pracoviště: Nemocnice vyškov, příspěvková organizace, Purkyňova, č.p. 235, 682 01 Vyškov 1. Informace: Marie Pojezná, +420 517 315 104. Gastronomie - Gastronomie Číšník, servírka 11 000 Kč Číšníci a servírky Číšník/servírka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 11000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání nerozhoduje, samostatnost, spolehlivost, zodpovědnost, flexibilita, příjemné vystupování, komunikativnost, potravinářský průkaz, znalost AJ nebo NJ, POPIS PRÁCE: PP nebo DPP na dobu určitou, zkrácený úvazek, turnusové služby-krátký/dlouhý týden, krátký 20 hod/týden, dlouhý 31 hod/týden, vhodné i pro absolventy, nástup možný ihned nebo dle dohody, ZAMĚSTNAVATEL NABÍZÍ: příplatky za přesčas a za práci o víkendu, příjemné pracovní prostředí, možnost výběru náhradního volna, příspěvek na stravu, KONTAKT: Červinková Olga, tel.: 775 287 201, e-mail: hotel.olga@seznam.cz, v případě zájmu zasílejte životopisy na uvedený e-mail. Pracoviště: Hotel olga s.r.o., Zborovská, č.p. 45, 684 01 Slavkov u Brna. Informace: Olga Červinková, +420 775 287 201. Výroba - Výroba Technici elektronici přístrojů, strojů a 18 000 Kč Technici technologové, normovači v ostatních průmyslových oborech Technolog. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání SŠ s maturitou ve strojírenském oboru, čtení výkresové dokumentace, znalost práce na PC, praxe v oboru vítána, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou, vhodné i pro absolventy, ZAMĚSTNAVATEL NABÍZÍ: 5 týdnů dovolené, obědy za 20,- Kč, benefity, příspěvky, KONTAKT: Kolísková Marie JUDr., tel.: 517 316 205, e-mail: pravni@rostex.cz. Pracoviště: Rostex vyškov, s.r.o., Dědická, č.p. 190, 682 01 Vyškov 1. Informace: Marie Kolísková, +420 517 316 205. Zdravotnictví - Zdravotnictví Zdravotničtí asistenti, praktické 23 700 Kč Zdravotničtí asistenti (praktické sestry) Dětská sestra na novorozenecké oddělení. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 23700 kč, mzda max. 34470 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání SŠ s maturitou, odborná způsobilost k výkonu povolání dle zák. č. 96/2004 Sb., zdravotní způsobilost, trestní bezúhonnost, spolehlivost, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou, nástup dle dohody, ZAMĚSTNAVATEL NABÍZÍ: perspektivní zaměstnání v příjemném pracovním prostředí, možnost profesního růstu, vzdělávání na akreditovaném pracovišti, příspěvek na stravování, 5 týdnů dovolené, KONTAKT: Moravová Jitka Mgr., tel.: 517 315 105, 7-15:30 hod, e-mail: moravova@nemvy.cz nebo Renata Indrová, tel: 517 315 236, 7-15:30 hod, e-mail: indrova@nemvy.cz. Pracoviště: Nemocnice vyškov, příspěvková organizace, Purkyňova, č.p. 235, 682 01 Vyškov 1. Informace: Jitka Moravová, +420 517 315 105.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Marek Šalanda při své pouti Zašívání republiky
6

350tikilometrové Sešívání republiky: v kroji a s krosnou putoval po hranicích

Ilustrační foto.

Návštěvníků jihomoravských hradů a zámků ubylo. Odradilo je vedro

Strojvedoucí řídil vlak se skoro třemi promile. Opil se až po příchodu do práce

Křenovice – Víc než dvě a půl promile alkoholu naměřili u probuzeného strojvedoucího policisté ze Slavkova u Brna. Vyjížděli za ním ve středu po poledni. Nyní muži hrozí vyhazov.

Rozpočet města? Zapojit se mohou už patnáctiletí

Jižní Morava – Zavést prvky přímé demokracie a především umožnit lidem ve městě rozhodnout o tom, kam půjdou obecní peníze, chce v příštím roce hodonínská radnice. Zřízení takzvaného participativního rozpočtu, s přímo vyčleněnou částí pro hlasující obyvatele, představilo nové vedení města v programovém prohlášení.

Marihuana, kokain... Prodával drogy ve velkém, přímo na ulici ho zatkla URNA

Jižní Morava /VIDEO/ – Obchodoval s víc než osmdesáti kilogramy marihuany, extází a kokainem. Policisté na začátku listopadu zadrželi dvaatřicetiletého muže z Břeclavska, který prodával drogy i v Rakousku.

Babišova kauza pohledem jihomoravských osobností: "Ať odstoupí" či "Jsou to lži"

Jižní Morava /ANKETA/ - Neplacení daní, dotační podvody a organizování únosu vlastního syna na Krym. Takovým obviněním čelí současný premiér Andrej Babiš. Měl by v souvislosti s poslední kauzou odstoupit z postu předsedy vlády? Redaktoři jihomoravských Deníků Rovnost zjišťovali postoje osobností v kraji k poslední kauze premiéra České republiky.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT