VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stále brázdí Evropu. Trabanty do muzea nepatří, tvrdí nadšenci

Jižní Morava /ANKETA/ – Kultovní auto, které podle jeho fanoušků rozhodně nepatří do muzea, ale na silnice. Před šedesáti lety je v roce 1957 začala vyrábět automobilka Sachsenring v německém Cvikově. V tehdejším Československu mohli trabant lidé poprvé vidět v roce 1963 na brněnském veletrhu. Ještě do konce roku jich z Německé demokratické republiky přivezli necelých tři sta kusů.

28.11.2017 AKTUALIZOVÁNO 29.11.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V současné době trabantů v České republice jezdí kolem dvaceti tisíc. „V Brně jich je registrovaných necelých dva a půl tisíce. Na celé jižní Moravě odhaduji jejich počet asi na čtyři tisíce,“ přiblížil předseda Autoklubu Trabant Brno Michael Hanus.

Na počátku osmdesátých let měl klub zhruba osmnáct set členů, nyní je jich necelá padesátka. „Chtěli jsme letos činnost ukončit, ale ještě rok budeme fungovat kvůli členům, kteří zůstali v klubu z nostalgie. Většině je přes sedmdesát let,“ vysvětlil Hanus.

MAJÍ KOUZLO

Historie. Pro zvětšení klikněte.Trabanty přesto pro nadšence neztratily kouzlo ani v době, kdy je na trhu mnohonásobně víc aut. Jednou ročně pořádá v Česku jejich sraz Trabant gang Brno. „Je to jeden z největších srazů nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku. Posledních sedm let na něj přijíždí majitelé se zhruba dvěma sty auty,“ pochlubil se Jan Karbaš z gangu. Dodal, že osobně najezdí v trabantu asi tři tisíce kilometrů ročně.

V poslední době jsou oblíbené i cesty po světě s trabanty. Do Moskvy se s ním letos vydal jeden z fanoušků a majitelů Michal Doležal z Adamova na Blanensku. „Jeli jsme tři dny tam a tři zpátky. Musím smeknout před autem, které to zvládlo na výbornou,“ popsal cestu.

Příznivci v současnosti už kultovních vozů se shodují, že jejich největší výhoda je samoopravitelnost a spolehlivost. „Kdysi mi někdo řekl, že když budu mít sekyrku a šroubovák, opravím trabant na cestě. Zní to jako hloupost, ale je to pravda,“ zavzpomínal Hanus.

Trabanty byly v Československu velmi oblíbené také kvůli nízké ceně v porovnání s ostatními auty. „V šedesátých letech stál dvoudveřový pětadvacet tisíc korun, tří-dveřové kombi vyšlo na sedmadvacet tisíc,“ uvedl odborník Jan Tuček.

Lidé, kteří o auto měli zájem, museli většinou dlouho čekat. Mototechna je tehdy prodávala na pořadník. „Byly také v Tuzexu, ale kvůli vyšší ceně bonů na černém trhu tam nemělo smysl trabanty kupovat,“ přiblížil Hanus.

Do Československa přestali trabanty vozit v roce 1984. „Hlavní důvod podle mě byl, že konkurovaly ruským autům, ale to se tehdy nesmělo říkat,“ vysvětlil Hanus.

Automobilka skončila s výrobou trabantů v roce 1991. „Průmysl Německé demokratické republiky trpěl dlouhodobým nedostatkem peněz na investice a také nutností plnit plán za každou cenu. Zaběhnutá výroba to umožňovala, každá inovace plnění plánu a zvyšování výroby ohrožovala,“ vysvětlil odborník Tuček.

V současnosti začínají ceny většiny trabantů na dvaceti tisících korunách. „Za tolik jsou k dostání ty v horším stavu. Lepší stojí kolem padesáti nebo šedesáti tisíc, ale není problém koupit trabant také za čtvrt milionu,“ konstatoval Hanus.

PETR UHLÍŘ

KATEŘINA BERANOVÁ

Opravíte ho i na cestách, říká o trabantu nadšenec Kytka

Ivančice /ROZHOVOR/ – Trabantem jezdil s rodiči už v dětství, vystudoval na automechanika a pak si koupil vlastní. Nyní vede Vítězslav Kytka v Ivančicích na Brněnsku úspěšnou firmu, která se specializuje na opravy trabantů a prodej náhradních dílů. „Ročně obsloužím kolem patnáct set lidí,“ říká.

Díky čemu byl trabant tak oblíbený?

Patřil mezi revoluční vozy tím, že měl motor vepředu. Velkým kladem byla také jeho pořizovací cena, stál polovinu, co škodovka, takže si ho mohl dovolit skoro každý. Navíc má velmi jednoduchou konstrukci, pro lidi nebyl problém opravit si ho i na cestách. Je to vzduchem chlazený dvouválec, proto nepotřeboval ani chladicí kapalinu.

Co naopak patří mezi jeho slabší stránky?

Jednou z nevýhod, která některé uživatele odradila, patřilo to, že řidič musel přidávat olej do benzínu. Kvůli tomu za sebou trabant nechával silný zápach, který odsuzovali ostatní řidiči.

Proč firma po pádu východního bloku skončila s výrobou?

I přes některé své kvality nedokázal trabant konkurovat výkonnějším autům, která se v devadesátých letech objevila. V době, kdy se začal vyrábět, byla maximální rychlost sto kilometrů za hodinu vcelku standardní, dnes už je to ale jinak. Při jízdě do kopce si navíc neudrží ani devadesátikilometrovou rychlost. Na současných silnicích by brzdil provoz.

Je v Jihomoravském kraji hodně majitelů trabantů?

Přesný počet neznám, ale dovoluji si tvrdit, že jich je tu více než v ostatních krajích. Ročně mám kolem patnácti set zákazníků. Někteří starší lidé s ním tady dokonce stále běžně jezdí, je jich ale málo. Auto se dnes už řadí mezi vyhledávané veterány a ti, kdo jej mají, si ho většinou považují a chtějí jej udržet provozuschopné. 

JIŘÍ KRÁL

Autor: Kateřina Beranová, Redakce

Nahravá se anketa
28.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 13 500 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání nerozhoduje, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou, naskladňování a vyskladňování zboží, expedice a manipulace se zbožím, údržba a úklid skladu, KONTAKT: Melnyk Viktor, tel.: 777 566 589, e-mail: aljusisro@seznam.cz. Pracoviště: Aljusi s.r.o. vyškov i, Cukrovarská, č.p. 496, 682 01 Vyškov 1. Informace: Viktor Melnyk, +420 777 566 589. Výroba - Výroba Montážní dělník 15 000 Kč Montážní dělníci mechanických zařízení Montážní dělník montující mechanická zařízení-lakovna. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Požadavky: vzdělání nerozhoduje, praxe ve strojírenství, manuální a řemeslná zručnost, schopnost pracovat dle jednoduchých konstrukčních návodů, Popis práce: PP na dobu neurčitou, kompletace jednoduchých strojírenských součástí strojů a zařízení dle návodu, pracovní doba 6-14:30 hod, 14:30-22 hod, 22-6 hod, v případě potřeby přesčasová práce, Kontakt: Provazník Jiří, tel.: 607 510 965, St-Čt 9-16 hod, e-mail: jar.prov@tiscali.cz. Pracoviště: Agusta s.r.o. vyškov, Na Nouzce, č.p. 470, 682 01 Vyškov 1. Informace: Jiří Provazník, +420 607 510 965. Obchod - Obchod Ostatní pomocní pracovníci 17 000 Kč Ostatní pomocní manipulační pracovníci (kromě výroby) Manipulační dělník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: POŽADAVKY: vzdělání nerozhoduje, dobrá fyzická zdatnost, POPIS PRÁCE: PP na dobu neurčitou, nástup možný ihned, manipulace s materiálem, skládání zboží, příprava výdeje zboží, KONTAKT: Korčian Zdeněk, tel.: 517 347 862, kontakt telefonicky nebo osobně v prodejně Feromat, Žižkova 14, 682 01 Vyškov, po-pá od 7:00 do 17:00 hod.. Pracoviště: Zdeněk korčián-montops 005, Žižkova, č.p. 729, 682 01 Vyškov 1. Informace: Zdeněk Korčian, +420 517 347 862. Zdravotnictví - Zdravotnictví Zdravotní sestra 25 880 Kč Všeobecné sestry se specializací Všeobecná sestra/asistent - ARO anestezie. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 25880 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky: vzdělání SŠ s maturitou, odborná způsobilost k výkonu povolání dle zák. 96/2004 Sb., specializace ARIP, zdravotní způsobilost, spolehlivost, trestní bezúhonnost ze státu, kde uchazeč posledních 6 měsíců pobýval, Popis práce: PP na dobu neurčitou, nástup dle dohody, Zaměstnavatel nabízí: plat dle odborné způsobilosti a délky praxe, perspektivní zaměstnání v příjemném pracovním prostředí, možnost profesního růstu, zvláštní příplatek JIP, ARO 600,- Kč, zvláštní příplatek za směnnost 2400,- Kč, vzdělávání na akreditovaném pracovišti, 5 týdnů řádné dovolené, příspěvek na stravování, Kontakt: Moravová Jitka Mgr., tel.: 517 315 105, 7-15:30 hod, e-mail: moravova@nemvy.cz. Pracoviště: Nemocnice vyškov, příspěvková organizace, Purkyňova, č.p. 235, 682 01 Vyškov 1. Informace: Jitka Moravová, +420 517 315 105.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Promítání snímku s názvem 1968 – rok smutku a ztrát na budovu rektorátu Masarykovy univerzity v pondělí večer začalo. Lidé zhlédnou kromě symbolických obrazů i autentické záznamy pirátského vysílání brněnského studia Československé televize, které zachyti

Videomapping okupace: lidé viděli záznam pirátského vysílání studia ČST Brno

Ilustrační foto.

Muž nepřežil pád z kola. Noste helmu, doporučují dospělým záchranáři

Ze Znojma vynesou lidé tank. Připomenou tak padesát let od sovětské invaze

Jižní Morava – Na mnoha místech si lidé z jihu Moravy v úterý připomenou padesáté výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy do České republiky. Čekají je pietní akty, výstava i happening.  

AKTUALIZOVÁNO

Mezi Lužicemi a Hodonínem srazil vlak muže. Na místě zemřel

Hodonínsko – Tragicky skončila v pondělí dopoledne jízda osobního vlaku mezi stanicemi Lužice a Hodonín. Krátce před jedenáctou hodinou tam vlaková souprava srazila muže. Ten na místě zemřel.

Nádraží potřebují opravy. Čekání na vlak zpříjemní rekonstrukce za 115 milionů

Jižní Morava - Cestujícím na jihu Moravy zpříjemní čekání na vlak opravené výpravní budovy. Stát budou 115 milionů.

Teplé počasí vyškovskému letnímu kinu přálo. Dorazilo osm set padesát lidí

Vyškov - Díky mimořádně teplému počasí mohli zahájit všech patnáct filmových večerů pod hvězdami. Vyškovské letní kino celkem navštívilo osm set padesát diváků.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT