VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stále brázdí Evropu. Trabanty do muzea nepatří, tvrdí nadšenci

Jižní Morava /ANKETA/ – Kultovní auto, které podle jeho fanoušků rozhodně nepatří do muzea, ale na silnice. Před šedesáti lety je v roce 1957 začala vyrábět automobilka Sachsenring v německém Cvikově. V tehdejším Československu mohli trabant lidé poprvé vidět v roce 1963 na brněnském veletrhu. Ještě do konce roku jich z Německé demokratické republiky přivezli necelých tři sta kusů.

28.11.2017 AKTUALIZOVÁNO 29.11.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V současné době trabantů v České republice jezdí kolem dvaceti tisíc. „V Brně jich je registrovaných necelých dva a půl tisíce. Na celé jižní Moravě odhaduji jejich počet asi na čtyři tisíce,“ přiblížil předseda Autoklubu Trabant Brno Michael Hanus.

Na počátku osmdesátých let měl klub zhruba osmnáct set členů, nyní je jich necelá padesátka. „Chtěli jsme letos činnost ukončit, ale ještě rok budeme fungovat kvůli členům, kteří zůstali v klubu z nostalgie. Většině je přes sedmdesát let,“ vysvětlil Hanus.

MAJÍ KOUZLO

Historie. Pro zvětšení klikněte.Trabanty přesto pro nadšence neztratily kouzlo ani v době, kdy je na trhu mnohonásobně víc aut. Jednou ročně pořádá v Česku jejich sraz Trabant gang Brno. „Je to jeden z největších srazů nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku. Posledních sedm let na něj přijíždí majitelé se zhruba dvěma sty auty,“ pochlubil se Jan Karbaš z gangu. Dodal, že osobně najezdí v trabantu asi tři tisíce kilometrů ročně.

V poslední době jsou oblíbené i cesty po světě s trabanty. Do Moskvy se s ním letos vydal jeden z fanoušků a majitelů Michal Doležal z Adamova na Blanensku. „Jeli jsme tři dny tam a tři zpátky. Musím smeknout před autem, které to zvládlo na výbornou,“ popsal cestu.

Příznivci v současnosti už kultovních vozů se shodují, že jejich největší výhoda je samoopravitelnost a spolehlivost. „Kdysi mi někdo řekl, že když budu mít sekyrku a šroubovák, opravím trabant na cestě. Zní to jako hloupost, ale je to pravda,“ zavzpomínal Hanus.

Trabanty byly v Československu velmi oblíbené také kvůli nízké ceně v porovnání s ostatními auty. „V šedesátých letech stál dvoudveřový pětadvacet tisíc korun, tří-dveřové kombi vyšlo na sedmadvacet tisíc,“ uvedl odborník Jan Tuček.

Lidé, kteří o auto měli zájem, museli většinou dlouho čekat. Mototechna je tehdy prodávala na pořadník. „Byly také v Tuzexu, ale kvůli vyšší ceně bonů na černém trhu tam nemělo smysl trabanty kupovat,“ přiblížil Hanus.

Do Československa přestali trabanty vozit v roce 1984. „Hlavní důvod podle mě byl, že konkurovaly ruským autům, ale to se tehdy nesmělo říkat,“ vysvětlil Hanus.

Automobilka skončila s výrobou trabantů v roce 1991. „Průmysl Německé demokratické republiky trpěl dlouhodobým nedostatkem peněz na investice a také nutností plnit plán za každou cenu. Zaběhnutá výroba to umožňovala, každá inovace plnění plánu a zvyšování výroby ohrožovala,“ vysvětlil odborník Tuček.

V současnosti začínají ceny většiny trabantů na dvaceti tisících korunách. „Za tolik jsou k dostání ty v horším stavu. Lepší stojí kolem padesáti nebo šedesáti tisíc, ale není problém koupit trabant také za čtvrt milionu,“ konstatoval Hanus.

PETR UHLÍŘ

KATEŘINA BERANOVÁ

Opravíte ho i na cestách, říká o trabantu nadšenec Kytka

Ivančice /ROZHOVOR/ – Trabantem jezdil s rodiči už v dětství, vystudoval na automechanika a pak si koupil vlastní. Nyní vede Vítězslav Kytka v Ivančicích na Brněnsku úspěšnou firmu, která se specializuje na opravy trabantů a prodej náhradních dílů. „Ročně obsloužím kolem patnáct set lidí,“ říká.

Díky čemu byl trabant tak oblíbený?

Patřil mezi revoluční vozy tím, že měl motor vepředu. Velkým kladem byla také jeho pořizovací cena, stál polovinu, co škodovka, takže si ho mohl dovolit skoro každý. Navíc má velmi jednoduchou konstrukci, pro lidi nebyl problém opravit si ho i na cestách. Je to vzduchem chlazený dvouválec, proto nepotřeboval ani chladicí kapalinu.

Co naopak patří mezi jeho slabší stránky?

Jednou z nevýhod, která některé uživatele odradila, patřilo to, že řidič musel přidávat olej do benzínu. Kvůli tomu za sebou trabant nechával silný zápach, který odsuzovali ostatní řidiči.

Proč firma po pádu východního bloku skončila s výrobou?

I přes některé své kvality nedokázal trabant konkurovat výkonnějším autům, která se v devadesátých letech objevila. V době, kdy se začal vyrábět, byla maximální rychlost sto kilometrů za hodinu vcelku standardní, dnes už je to ale jinak. Při jízdě do kopce si navíc neudrží ani devadesátikilometrovou rychlost. Na současných silnicích by brzdil provoz.

Je v Jihomoravském kraji hodně majitelů trabantů?

Přesný počet neznám, ale dovoluji si tvrdit, že jich je tu více než v ostatních krajích. Ročně mám kolem patnácti set zákazníků. Někteří starší lidé s ním tady dokonce stále běžně jezdí, je jich ale málo. Auto se dnes už řadí mezi vyhledávané veterány a ti, kdo jej mají, si ho většinou považují a chtějí jej udržet provozuschopné. 

JIŘÍ KRÁL

Autor: Kateřina Beranová, Redakce

Nahravá se anketa
28.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

2446 - Přepážkoví konzultanti v pojišťovnách15 000 Kč

Přepážkoví konzultanti v pojišťovnách Obchodník/ce-pojišťovací poradce/kyně. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Požadavky: vzdělání SŠ s maturitou, velmi dobré komunikativní a prezentativní dovednosti, obchodní nadání a orientace na výsledek, příjemné vystupování, samostatnost, časová flexibilita, uživatelská znalost práce na PC, zodpovědnost, praxe s přímým prodejem výhodou, Popis práce: PP na dobu určitou, vhodné i pro absolventy, Zaměstnavatel nabízí: pružná pracovní doba, příspěvky na životní a penzijní připojištění, stravenky, mobilní telefon, notebook a další, Kontakt: Křemének Tomáš, tel.: 774 214 303, e-mail: tkremenek@koop.cz. Pracoviště: Kooperativa pojišťovna a.s. - pracoviště vyškov, náměstí Čsl. armády, č.p. 448, 682 01 Vyškov 1. Informace: Tomáš Křemének, +420 774 214 303.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič zemního stroje160 Kč

Obsluha zemních a příbuzných strojů Strojník na kolový bagr. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 160 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky: praxe v obsluze kolového bagru, zdravotní způsobilost, průkaz strojníka, řidičský průkaz sk. C, Popis práce: PP na dobu určitou, místo výkonu práce v rámci jihomoravského kraje, po domluvě zaměstnavatel nabízí možnost svozu na místo výkonu práce, Kontakt: p. Lukša, tel.: 603 386 404, první kontakt telefonicky, nechodit na pracoviště, kontaktní osoba se zde nezdržuje. Pracoviště: Jaroslav smejkal, Záhumení, č.p. 32, 685 01 Bučovice. Informace: Lukša, +420 603 386 404.

2446 - Obchodní zástupci Obchodní zástupce/kyně.25 000 Kč

Obchodní zástupci Obchodní zástupce/kyně. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky: vzdělání SŠ s maturitou, praxe v oboru výhodou, komunikativnost a spolehlivost, schopnost řešit problémy, Popis práce: PP na dobu neurčitou, nástup možný ihned, podpora prodeje. péče o stávající klienty, vyhledávání nových zákazníků, příprava nabídek, vyřizování objednávek, prosazování marketingových aktivit, odpovědnost za plnění prodejních cílů, Zaměstnavatel nabízí: odměna z prodeje (obratu), práce se zavedenými, celosvětově prodávanými produkty, zázemí stabilní společnosti, služební automobil, služební notebook, služební telefon, Kontakt: Sedláček Jan Ing., tel.: 513 034 295, e-mail: personalista@elsasports.com. Pracoviště: Elsa´s sports s.r.o., U stadionu, č.p. 1139, 683 01 Rousínov u Vyškova. Informace: Jan Sedláček, +420 513 034 295.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Pomocný dělník12 200 Kč

Pomocní dělníci ve výrobě Pomocný/á dělník/ce ve výrobě. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Požadavky: řidičský průkaz sk. B výhodou, Popis práce: PP na dobu neurčitou, jednosměnný provoz, Kontakt: pouze telefonicky, Ilies Nicolae, tel.: +420 777 510 012. Pracoviště: Arko-mont, s.r.o., Dobrovského, č.p. 409, 682 01 Vyškov 1. Informace: Ilies Nicolae, +420 777 510 012.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vyškovská charita, která sídlí v Morávkově ulici, má problém s vytápěním objektu.

Pomáhá lidem, teď potřebuje sama pomoc. Charita dostane 60 tisíc na nové kotle

Loňský vítěz atlet Jiří Němeček.

Vyškovsko vyhlásí a ocení nejlepší sportovce okresu za rok 2017

Česko má další zlato. Vysloužil si ho v Koreji olympijský dům

/FOTOGALERIE/ Jedno zlato už česká výprava díky lyžařce a snowboardistce Ester Ledecké z Pchjongčchangu má. Česko se však dočkalo ještě dalšího prvenství. Tentokrát ovšem nikoli na sportovišti, ale mimo něj. Již tradičně v dějišti olympijských her otevírají své domy jednotlivé země. A výjimkou není ani Česká republika. Ta si za něj vysloužila od amerického listu The Boston Globe dokonce zlato.

První medaile v Brně. Snowboardistka Samková ukázala bronz a malovala kníry

Brno – Sympatická snowboardkrosařka dorazila na Olympijský festival. Eva Samková po příletu ze zimních olympijských her v Pchjongčchangu ukázala na brněnském výstavišti bronzovou medaili a vyzkoušela si i pumptrack. „Důležité je kopírovat ty boule, aby člověk neskákal,“ připojila se hned s radou čtyřiadvacetiletá sportovkyně.

Dopadli pachatele dvaceti vloupání s milionovou škodou. Vykrádali obecní úřady

Jižní Morava – Pětici zlodějů, kteří vykrádali převážně obecní úřady, dopadli policisté. Zlodějům prokázali asi dvacet případů s milionovou škodou.

Internet jen pro mladé? Ne. Jednasedmdesátník přes něj nakupuje i volá

Brno - Vstává každý den o půl osmé, pak vyvenčí psa a nasnídá se s manželkou. Hned potom zasedne jednasedmdesátiletý Jaroslav Boskovský k počítači a zkontroluje si e-mailovou schránku. „Počítač jsem dostal od vnuka před pěti lety. Nejprve jsem na něm ale používal jen skype, abych mohl komunikovat s dcerou, která žije v Austrálii. Teď už na něm ale třeba píšu i kroniku celé naší rodiny,“ popisuje důchodce.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT