Ministerstvo chce změnu představit zákonodárcům ještě letos. U strategických staveb národního významu by se účastníci stavebního a územního řízení nemohli opakovaně odvolávat a majitelé potřebných pozemků by dostali tím víc peněz, čím rychleji je odprodají. „V první řadě vycházíme z německé právní úpravy. Tu však musíme transformovat, aby byla v souladu s českými zákony," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Ředitelství silnic a dálnic přípravu nového zákona vítá. „V současnosti máme problémy s modernizací D1. Ochránci přírody napadají způsob opravy a práce se neustále odkládají. Průtahy jsou pro nás zásadní v tom, že například opravy mostů musíme stihnout před začátkem zimy a když se příprava zdrží, musíme stavbu posunout až na příští rok a vracet přidělené peníze," upozornila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Předseda ekologické organizace Děti Země Miroslav Patrik pochybuje, že nový zákon stavbu dálnic skutečně urychlí. „Ministerstvo by se spíš mělo snažit, aby nové stavby vznikaly v souladu se zákonem a bez chyb. Takhle se spíš zavalí soudy, na které se se svými odvoláními obrátíme. Politici se snaží schvalování urychlit místo toho, aby se snažili plnit zájmy obyvatel," komentoval Patrik.

Radní pro územní plánování Antonín Tesařík naopak považuje nový zákon za užitečný. „Na jihu Moravy se příprava dálnic a rychlostních silnic prodlužuje dlouhodobě. Dřív to trvalo v průměru deset let a teď je to dvanáct. Nejdeme v Evropě obvyklou cestou, že se stavba dálnic řeší samostatným zákonem, který sladí místní a veřejný zájem. Potom to dopadá tak, že zatímco Rakousko splní mezistátní dohodu a v roce 2016 dostaví dálnici až k hranicím, my s R52 neustále přešlapujeme na místě," poznamenal radní. Jihomoravské stavební plány však brzdí především chybějící zásady územního rozvoje. Z rychlostních silnic tak může vzniknout pouze obchvat Mikulova, který už je zanesený v tamním územním plánu.