Na novinku se tamní radnice, dopravní policie i Centrum dopravního výzkumu, které má testování na starosti, připravuje pečlivě. „Spustili jsme rozsáhlou osvětu. Centrum chystá při testování průzkum mezi řidiči, dopravní policisté budou v pohotovosti, stejně tak i strážníci. Je nám jasné, že ke zmatkům bude mezi řidiči docházet, ale riziko se snažíme snížit,“ řekl břeclavský starosta Svatopluk Pěček.

Křižovatky silnice I/55 s ulicemi Sovadinova, náměstí T. G. Masaryka, u obchodních center Lidl, Penny a Billa a U Nemocnice budou monitorovat také drony. „Nejprve se bude sledovat situace před změnou. Průzkum drony pak bude pokračovat nejspíš od druhého do třináctého září a pak od čtrnáctého do pětadvacátého října,“ prozradila mluvčí břeclavských policistů Kamila Haraštová.

Než se v Břeclavi na semaforu rozsvítí oranžová, třikrát zabliká zelená. „Takto upravené budou pouze tříbarevné soustavy. Doplňkové zelené šipky, zelený signál pro opuštění křižovatky a dvoubarevné soustavy se signály pro chodce blikat nebudou,“ upozornila mluvčí.

Myšlenku se zavedením novinky, která běžně funguje třeba na Slovensku nebo v Rakousku, oceňují i řidiči. „Je to super věc a schvaluji ji. Zvlášť pro řidiče kamionů, kteří nestíhají brzdit kvůli velké váze. Když vidím, že bliká zelená, tak víc šlápnu na plyn a projedu rychleji, protože vím, že nedobrzdím. Vím, že jsem poslední, kdo může projet křižovatku, a dávám si větší pozor,“ popsal řidič mezinárodní dopravy David Pala.

Někteří z řidičů vyzdvihli testování blikající zelené před odpočtem, který funguje především ve východní Evropě. „Blikající zelená je jasným signálem. Odpočet je z hlediska plynulosti provozu a bezpečnosti na silnicích méně praktický, lidé se budou soustředit na odpočet, kolik vteřin ještě mohou jet a do někoho vrazí,“ zamyslel se řidič Tomáš Mareček.

Podle Romana Stieglera z Centra dopravního výzkumu se v jiných městech testování blikající zelené zatím nechystá. „Centrum žádný další test neplánuje. Rozšíření blikající zelené bude záviset na závěrech tohoto výzkumu a postoji ministerstva dopravy,“ podotkl Striegler.

Ne všechny semafory v zemi jsou na změnu připravené. „Obecně je známo, že přeprogramování umožňují nové typy světelného signalizačního zařízení,“ dodal Striegler.