Jaké jsou nejčastější chyby, které úřady dělají v oblasti poskytování informací?
Jsou dva druhy informací. Ty, které instituce musí zveřejňovat a ty, které vydávají na žádost. Častá chyba je, že zveřejňují různé dokumenty, jako skeny nebo obrázky, místo aby poskytly data ve strojově čitelném formátu. Třeba u žádostí o informace neuvádějí, co už jiným žadatelům poskytly. To je špatně.

Má podle vás hodnocení od sdružení Oživení výpovědní hodnotu?
Vybrali důležité aspekty v oblasti přístupu k informacím.

Oživení Jihomoravskému kraji vytýká například neexistenci archivu elektronické úřední desky. Je to velký problém?
Není to tak jednoduché. Někdy je totiž dokonce nemožné vše archivovat kvůli ochraně osobních údajů. Úředníci tak musí dokumenty po čase odstranit.

Krajský úřad vyřídil před časem žádost o informace, ke které patřilo osm dokumentů, do druhého dne. Je taková rychlost běžná?
O takových případech se obvykle vůbec neví, protože lidé nepíší dopisy o tom, jak rychle s nimi úřad komunikoval. Častější jsou opačné případy. Je ale potřeba přiznat, že někdy opravdu trvá informace shromáždit a poskytnout žadateli. Jindy ale může jít o nečinnost.