Představitelé Správy železniční dopravní cesty chtějí letos zažádat i o schválení přípravných dokumentací na stavby. „Pokud budou přípravy bez komplikací, začneme stavět v roce 2021. V současné fázi ale nelze říct, která část bude hotová jako první,“ upozornila mluvčí organizace Kateřina Šubová.

Vlaky mají na trase mezi Brnem a Přerovem jezdit rychlostí dvě stě kilometrů za hodinu. Navíc budou mít k dispozici dvě koleje, místo současné jedné.

Dělníci postaví také šest nových tunelů v celkové délce necelých čtyřech kilometrů. „Některé části trati budou posunuté. Zruší se všechny silniční přejezdy a místo nich vybudují dělníci nadjezdy nebo podjezdy,“ přiblížil generální ředitel společnosti Moravia Consult Olomouc Václav Kratochvíl. Firma zpracovává přípravné dokumentace ke dvěma stavbám v úseku mezi Nezamyslicemi a Přerovem.
Podle cestujících je zrychlení vlakové dopravy potřebné. Například student David Růžička začal před rokem kvůli rychlosti vlakových spojů jezdit z Brna do Přerova autobusy. „Kdyby cesta vlakem trvala půl hodiny, určitě bych jezdil raději jím,“ uvedl.

Přestavba usnadní cestování také handicapovaným lidem. „Na trati zmodernizujeme všechny železniční stanice a zastávky. Ve stanicích vybudujeme ostrovní nástupiště, na které se dostanou i lidé s omezenou schopností pohybu a orientace,“ přiblížila Šubová. Díky zrychlení přepraví vlaky větší množství cestujících. Místo nynějších sedmi až více než sedmnáct tisíc lidí denně.

Čtyři z pěti úseků mají stát necelých třicet miliard korun. „Projektanti se snaží modernizaci naplánovat tak, aby byla železniční doprava při stavbě omezená minimálně,“ přislíbil Kratochvíl.

Železničáři zatím vyčkávají se stavbou úseku z Brna do Blažovic. Je závislá na budoucí poloze brněnského nádraží. Jak Brněnský deník Rovnost informoval již dříve, brněnští zastupitelé mají projednávat jeho polohu na konci února. A definitivní slovo bude mít stát. „Jakmile bude o poloze uzlu jasno, můžeme zahájit projektové přípravy,“ dodala Šubová.

Nyní jezdí vlaky mezi Brnem a Přerovem rychlostí maximálně sto kilometrů za hodinu. České dráhy jsou na zvýšení rychlosti na dvojnásobek připravené. „V současnosti máme třicet lokomotiv a přes dvě stě osobních vagonů pro rychlost dvě stě kilometrů za hodinu,“ uvedl mluvčí společnosti Petr Šťáhlavský.