Podle mluvčího drážní inspekce Martina Drápala se nabízejí dvě varianty. „Osobní vlak ve směru na Blansko už neměl na dané kolejí stát. Anebo na tuto kolej vjela souprava Eurocity, kvůli špatně nastavené vlakové cestě," uvedl krátce po události.

Jisté je, že strojvedoucí vlaku Eurocity měl povolený vjezd do stanice. „Komisaři Drážní inspekce teď budou vyšetřovat, proč tomu tak bylo. Pravděpodobně šlo o nějakou technickou závadu, ale závěrečné stanovisko budeme moct vydat až za pár dnů, možná týdnů. Zatím se nám ani nepodařilo vyslechnout výpravčího," nastínil Drápal.

Štěstím bylo, že vlak jel v úseku před adamovským nádražím takzvanou rozhledovou rychlostí. „Ta byla důsledkem dočasných oprav na trati. Vlak jede v takové situaci rychlostí asi čtyřicet kilometrů za hodinu, aby jeho obsluha stačila reagovat na případné nepředvídané události," vysvětlil Jakub Ptačinský ze Správy železniční dopravní cesty.

Cestující si změny rychlosti všimli. „Před Adamovem jsme jeli pomalu a pak zastavili. Žádné zběsilé brzdění. Ve vlaku pak hlásili, že v Adamově je nějaká technická závada, a že budeme mít dvacet minut zpoždění. Pak se to protáhlo na půl hodiny a nakonec tady trčíme už přes hodinu. Ale mně to nevadí, nikam nespěchám," řekla sedmatřicetiletá kadeřnice Romana, která cestovala z Brna do České Třebové.

Ve vlaku Eurocity seděl také Pavel Zdráhal, který cestoval na pracovní poradu z Brna do Prahy. „Vlak normálně zastavil a nám řekli, že tady budeme přes půl hodiny stát. Samozřejmě by mě ale zajímalo, co se vlastně stalo. K tomu nám nikdo nic neřekl," poznamenal muž.

Cestující z Eurocity nasedli po více než hodině čekání do další soupravy mezinárodního rychlíku, který v Adamově zastavil před čtvrt na jednu odpoledne. Vlaky měly v obou směrech zpoždění. „Kvůli vyšetřování příčin celé události bude dotčená kolej delší čas neprůjezdná," řekl před polednem Drápal.

Mezi Brnem-Židenicemi a Adamovem se jezdilo pouze po jedné koleji. „Naštěstí se nám podařilo předejít tomu, abychom museli provoz úplně zastavit. Přibližně patnáctiminutovým zpožděním jednotlivých vlaků jsme však nezabránili," uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Ta zároveň dodala, že k podobným situacím občas dochází, ale naštěstí ne moc často.

Šetření na místě skončilo krátce po druhé hodině odpoledne. „Od té doby měly projíždějící vlaky maximálně několikaminutové zpoždění. Náhradní vlak Eurocity se díky okolnostem opozdil o pětatřicet minut," konstatovala Šubová.

Správa železniční dopravní cesty řeší událost jako mimořádnou. „Rozhodli jsme se pro to navzdory tomu, že ve smyslu drážního zákona nedošlo k ohrožení bezpečnosti cestujících," uzavřel Ptačinský.