Krok soudu potěšil náměstka hejtmana pro územní plánování Martina Malečka. „Rozsudek velmi vítám. Opačné rozhodnutí by poškodilo nejen krajskou dopravu, ale i ekonomiku. V Brně by to zabrzdilo výstavbu nových bytů,“ vysvětlil.

Neúspěch žaloby také uvolní cestu k výstavbě dálnic v kraji. „Rozhodnutí umožní například dokončit dálnici D52 na Vídeň nebo rozšířit D1 u Brna,“ sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Radost z rozsudku neskrýval ani předseda spolku Brno+ Robert Kotzian. „Je to skvělý vánoční dárek celé jižní Moravě,“ vzkázal.

Na stranu kraje se v soudním sporu postavily desítky obcí a měst. Mezi nimi byly i Lažany na Blanensku. „Kraj jsme podpořili kvůli dálnici D43, která má dopravně ulevit obci,“ uvedl starosta obce Antonín Strážnický.

Vizualizace dálnice D52. Ilustrační foto.
TEST ROVNOSTI: cesta z Brna do Vídně? Po nové dálnici o dvacet minut kratší

Verdikt soudu naopak netěší jeho kolegu z Ostopovic na Brněnsku Jana Symona. „Radost z rozsudku nemám. Žalobu jsme podpořili kvůli tomu, že krajští představitelé nerespektují dlouhodobé překračování limitů prašnosti v okolí Brna. V zásadách územního rozvoje se tímto vůbec nezabývají. Podle jejich návrhu se situace může ještě zhoršit,“ řekl.

Mezi žalobci byly také sousední Moravany. Místním vadí varianta takzvané Jihozápadní tangenty, která má propojit dálnice D1 a D52. „Pokud povede přes Modřice, zůstaneme v trojúhelníku mezi třemi dálnicemi,“ upozornila už dříve tamní starostka Marie Barešová.

Proti stanovisku soudního senátu mohou žalobci podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. „Budeme to řešit až po Novém roce. Zatím nemáme od soudu odůvodnění. Podání stížnosti však nevylučujeme,“ doplnil Symon.

PETR UHLÍŘ

Krajský úřad Jihomoravského kraje.
Krajské zásady územního rozvoje chtějí aktualizovat do konce volebního období