Zhruba deset let. Taková je podle Martina Klímy z divize Drive E.ON Česká republika životnost stojanů pro rychlé dobíjení elektromobilů, které jsou umístěny na veřejných místech.

Nové typy, které se budou instalovat jak u nás, tak i v dalších státech, kde divize Drive energetické společnosti E.ON působí, se nyní testují v obří laboratoři E.ON Testing Lab. Umístěna je na okraji německého města Essen a rozkládá se na ploše 10 000 metrů čtverečních. Je největší svého druhu v Evropě.

Na to, jak to uvnitř laboratoře E.ON Testing Lab vypadá, se můžete podívat v naší fotogalerii:

Kia EV9 - poznatky z cesty

Na cestu tam jsem vyrazil v nejnovějším typu elektromobilu Kia, kterým je velké rodinné SUV s označením EV9. E.On právě s Kiou spolupracuje zejména proto, že již v současnosti nabízí zákazníkům dva typy elektromobilů, které mají ve svých útrobách instalované pohonné ústrojí pracující s napětím osm set Voltů. Kromě zmíněného velkého vozu EV9 je to sportovnější typ EV6.

Na osm set kilometrů dlouhé cestě vedoucí z největší části po německých dálnicích s neomezeným rychlostním limitem jsem celkem třikrát dobíjel. Přičemž při tom posledním již stačilo baterii nabít jen do poloviny, abych urazil o něco více než sto kilometrů zbývajících do cíle a ještě měl dostatečnou rezervu pro nenadálé situace.

Elektrická Kia EV9 jako Světové ženské auto roku 2024.
Kia je miláček žen. Podruhé v řadě ji zvolily jako Světové ženské auto roku

Právě díky oné elektrické architektuře 800 Voltů je možné tuto Kiu dobíjet opravdu rychle. Tedy, pokud stejně jako já, připojíte vůz ke stojanům umožňujícím ultrarychlé dobíjení. Zpravidla 300 kW. Pouze jednou, jelikož k dispozici byl pouze jeden takový stojan a vedle se nabíjela Škoda Enyaq, poklesl nabíjecí výkon pod hranici 150 kW.

Znovu na cestu za méně než půlhodinu

„Zatím stanice dělí výkon rovnoměrně mezi obě nabíjená vozidla a to i přes to, že třeba jedno z nich nemůže plnou polovinu využít vzhledem ke své technice nebo tehdy, když již je téměř nabito a nabíjecí výkon se snížil,“ vysvětluje Klíma. Ale i na tom se podle něho pracuje. Stojan tak bude moci výkon flexibilně přizpůsobovat.

Nabíjení téměř do plné kapacity baterie našeho vozu přesto nikdy nepřesáhlo půl hodiny.

Návštěva gigantické laboratoře

Laboratoř, do které jsem dorazil, je skutečně gigantická. Nachází se v jedné obří hale a v době mé návštěvy v ní zkoušeli desítky typů rychlodobíjecích stanic a nástěnných wallboxů. Zatím mají ty nejvýkonnější výkon 400 kW, ale jsou připraveni prověřit i stanice pro elektrické nákladní tahače. A v jejich případě se počítá s nabíjecím výkonem až 3 MW.

Kia EV9 se stane novou vlajkovou lodí značky
Kia EV9 má displeje také u bočních okének. Prozkoumali jsme novou vlajkovou loď

Mezi typy zkoušek, které se s nimi provádí, patří například odolnost vůči vysokým teplotám i mrazům. Je tu proto pět klimatických komor, které lze vytopit až na plus padesát stupňů Celsia nebo naopak vychladit až na mínus 40. Stanice navíc musí odolat i velkým a prudkým změnám teplot.

„Je to logické, protože již nyní máme v deseti zemích Evropy rozmístěny tisíce dobíjecích stanic. A mezi státy, kde působíme, jsou jak severské země Norsko nebo Švédsko nebo naopak třeba také Itálie,“ vysvětlil Sukjinder Singh, generální ředitel E.ON Drive Infrastucture.

E.ON Drive TestingLab - slavnostní otevření 2024:

Zdroj: Youtube

Ročně tisíc nových dobíjecích bodů

Tato společnost hodlá ročně budovat po Evropě tisíc nových dobíjecích bodů. Jen v České republice letos v síti E.ON Drive přibude více než 60 ultrarychlých .

Kromě toho tato energetická společnost provozuje v současnosti již 59 dobíjecích stanic se střídavým proudem, 160 těch stejnosměrných s výkonem mezi 50 a 150 kW a 21 ultrarychlých.

„Právě na dobudování jejich sítě se chceme v nejbližším období soustředit,“ uzavírá Martin Klíma.