„Dokazování bylo rozsáhlé. Vyšetřování jsme ukončili s návrhem na podání obžaloby, a to pro obvinění z obecného ohrožení z nedbalosti. Práce na případu trvala dlouho i proto, že jsme čekali na důležitý znalecký posudek z oblasti dopravy, který hovoří o tom, že trať byla v místě nehody ve špatném stavu," informovala mluvčí jihomoravské policie Petra Vedrová.

V kolejišti údajně nebylo dotažených pětadevadesát až devětadevadesát procent šroubů.

Na základě policejního vyšetřování vyškovský státní zástupce Radek Hůlka podal obžalobu na pětici zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty. V případě, že je soud uzná vinnými, můžou strávit za mřížemi až pět let. „Důvodem, proč jsme obžalobu podali, je, že podle výsledků vyšetřování došlo k nevyhovujícímu stavu trati v důsledku opominutí. Dalším byla neodpovídající reakce na opakované hlášení o tomto stavu. Následkem bylo vykolejení vlaku," vyjmenoval Hůlka.

Vzhledem k tomu, že se trať u Křižanovic nacházela ve špatném stavu minimálně několik dní před havárií, se podle něj jen zázrakem nestalo neštěstí, které by si vyžádalo lidské životy. „Na trati nejezdí jen nákladní vlaky, ale také osobní plné lidí. Jsme proto přesvědčení, že k obecnému ohrožení došlo," doplnil Hůlka.

den havárieNeštěstí se stalo 5. června 2011. Vykolejilo třináct z pětadvaceti vagónů nákladní vlaku, který směřoval do Bohumína. Havárie se obešla bez zranění, o problémech na trati se však údajně vědělo několik dní předtím, než se udála.

Správa železniční dopravní cesty se k věci nechce vyjadřovat. „Z důvodu probíhajícího řízení k věci nemůžeme nic sdělovat. Snad jen to, že v tuto chvíli jsou pro nás naši zaměstnanci nevinní," okomentoval mluvčí státní organizace Marek Illiaš.

Jak loni v červnu informoval Vyškovský deník Rovnost, Správa několik svých zaměstnanců za pochybení potrestala. Trať prošla rozsáhlou opravou. Pracovníci organizace vyměnili kolejnicové pásy v délce třiceti kilometrů. Rekonstrukce vyšla na víc než sedmdesát milionů korun.