Opilý šofér tak v regionu způsobí každou desátou havárii. Loni jich bylo třiačtyřicet. Řidičů, kteří v minulém roce ohrožovali ostatní, ale bylo podle policejních čísel daleko víc. „Jen při policejních kontrolách jsme pomocí dechové zkoušky odhalili dalších sto osmadvacet řidičů, kteří pravidlo porušili," vyčíslila Šebková.

Alkohol za volantem není na Vyškovsku limitovaný věkem. Pijí mladí, kteří se vracejí ze zábav, i starší ročníky, u kterých je alkohol v dechu spíš otázkou špatného odhadu. „Večer popijí a ráno nadýchají kvůli zbytkovému alkoholu, který ještě mají v krvi," popsala mluvčí.

I kdyby byla prevence sebelepší, vymýcení problému docílit nelze. „Je to podobné jako s krádežemi. Pachatelé porušují zákon bez ohledu na to, že už třeba byli za takový čin trestaní. U popíjení před jízdou je to v některých případech podobné," poznamenala vyškovská policejní preventistka Alice Musilová.

To potvrzuje i třeba pohled na internetová fóra. „Naboural jsem auto stojící u cesty. Přivolaná hlídka mi naměřila 1,2 promile a následné odběry krve jsem odmítl. V minulosti jsem už dvakrát měl odebraný řidičský průkaz za řízení v opilosti. Jaký mi hrozí trest?" dotazoval se například anonymní uživatel na jednom poradenském webu.

Jeho dotaz přitom není rozhodně ojedinělý. Přimět řidiče, aby za volant s alkoholem v krvi nesedali, je podle odborníků obtížné. „Asi nejúčinnějším způsobem boje zůstávají dechové zkoušky při silničních kontrolách. Pokud totiž řidič nadýchá, zadržíme mu řidičský průkaz, aby nemohl pokračovat v jízdě. Podle nadýchaných hodnot potom rozhoduje o dalším postihu buď správní orgán, nebo soud. Pokud nadýchá do jednoho promile, čeká ho peněžitý trest a zákaz řízení. Pokud naměříme více než jedno promile, hrozí mu mimo pokuty nebo zákazu řízení také trest odnětí svobody až na jeden rok. Pokud navíc jde o opakovaný případ, tresty jsou ještě přísnější. Zákaz řízení je přitom pro spoustu hříšníků závažnou překážkou. Třeba při výkonu zaměstnání. A život zkomplikuje i například těm, kteří autem třeba jenom cestují do práce, protože to mají daleko. To motivaci lidí dodržovat zákon zvyšuje," konstatovala Musilová.

Důležitou roli podle ní hraje ale i osvěta. Tu policie cílí především na studenty a mládež, která rizika spojená s řízením pod vlivem návykových látek podceňuje. „Tématu se věnujeme například kampaní Nedej drogám šanci, kde je část věnovaná právě řízení pod vlivem návykových látek. Jde o alkohol i tvrdé drogy," připomněla Musilová.

Problematice popíjení před jízdou se věnují také v autoškolách. I když nejde přímo o nějaký speciální program. „Při probírání pravidel ale pochopitelně tématu věnujeme pozornost. Nesoustředíme se jen na alkohol, ale na všechny psychotropní látky," uvedl majitel vyškovské autoškoly Miroslav Margetiak.

K optimismu podle něj nevybízí ani klesající počet úmrtí na českých silnicích. „V loňském roce byl nejnižší počet mrtvých na silnicích za dob trvání samostatné České republiky. Není to ovšem proto, že bychom řídili lépe. Prostě z provozu mizí stará auta, která už neměla žádné bezpečnostní prvky. Bohužel patříme k nejhorším řidičům ve vyspělé Evropě. Hůře už jsou na tom snad jenom v Polsku nebo na Balkáně," myslí si majitel autoškoly.

Podle Vyškovanů je řízení pod vlivem především otázkou osobní zodpovědnosti. „Myslím, že zákon sám o sobě bezpečí nezajistí. Mělo by to být především o zodpovědnosti každého člověka. Každý by měl hlavně dbát na to, aby nikoho neohrozil. Na každého alkohol působí jinak. Někdo snese jedno pivo bez změny schopnosti řídit," myslí si třeba Jan Pistl.