„Paměťová karta řidiče totiž byla vydaná na jiné jméno. Policisté mu tak na místě zadrželi kartu, kterou neoprávněně používal. Jelikož panovala obava, že se bude dopravce se sídlem mimo Českou republiku vyhýbat správnímu řízení, byla uložená kauce ve výši sto tisíc korun. Tu však nesložil, proto policisté zadrželi doklady řidiče a doklady související s přepravou. Slovenský šofér pak dostal blokovou pokutu," informovala o posledním případu vyškovská policejní mluvčí Iva Šebková.

Zdaleka letos nebyl sám. Zatímco loni oznamovali policisté Vyškovska od ledna do konce května správnímu orgánu pouhé čtyři případy podvodů s paměťovými kartami, letos jich bylo za stejné období rovných třicet. „Je to samozřejmě velký problém. Na častější kontroly jsme se zaměřili, nárůst je obrovský. V drtivé většině se jedná o zahraniční řidiče," upřesnila policejní mluvčí.

Paměťová karta řidiče slouží k zajištění záznamů o pracovní době, tedy o dodržování stanovených dob řízení, bezpečnostních přestávek a dob odpočinku jednotlivých řidičů. „Když bezpečnostní přestávku ignoruje, představuje na silnicích obrovské nebezpečí. Bavíme se o šoférech velkých nákladních aut, takže když ho přepadne mikrospánek a vyjede třeba do protisměru, má to pak s ohledem na velikost stroje často fatální následky," zdůraznila Šebková.

Že jsou takoví řidiči nebezpeční, potvrdil i třeba Svatopluk Kuba, který v regionu nabízí služby v oblasti nákladní a kontejnerové dopravy. „Já ještě používám záznamové kolečko, princip je ale stejný. I já musím dodržovat předpisy, i když rozhodně nejezdím dlouhé trasy. Pokud řidič výrazně přesáhne délku jízdy, je to samozřejmě problém," řekl Kuba.

Řidič je oprávněný vlastnit a používat pouze jednu kartu, která je vydaná na jeho jméno. „Pro velkodopravce je pochopitelně finančně náročnější platit dva šoféry, takže jdou předpisy stranou. Všechno je o penězích. My digitální tachografy nepoužíváme, máme ještě analogová kolečka, vím ale, že jsou za manipulace s kartami takové pokuty, že bych si to ani netroufl," prohlásil například vyškovský autodopravce Jakub Brunclík.

Právě za vysoké pokuty je rád také krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek. „Různými podvody se motoristé vystavují riziku špatné reakce v případě hrozící kolize. Ty bývají právě u kamionů tragické, nehledě na to, jak se chová při nehodě přepravovaný náklad a jak je pak složité jeho odstraňování ze silnice," připomněl Čížek s tím, že řidiči, ač vědomky, bývají často tlačení k podvodům s tachografy přepravcem. Obcházení předpisů se motoristé dopouštějí pomocí dvou způsobů. V prvním případě používají kartu, která byla vydaná na cizí jméno. „Bezpečnostní přestávky pak ignorují i pomocí druhého způsobu, při kterém zablokují záznamové zařízení. Mají různé fígle, jak zajistit, aby záznam neprobíhal. Tachograf tak nepozná, že auto jede, naopak zapisuje, že stojí a řidič odpočívá," vysvětlila policejní mluvčí.