Řidičský průkaz se někdy snaží získat i lidé, kteří již dávno motorovými vozidly sami jezdí. Třeba autoškolu v Letonicích začal navštěvovat jeden velmi šikovný žák. Posléze jeho učitel zjistil, že již dva roky provozuje soukromou autodopravu a jezdí menším nákladním vozidlem.
„Ale měl smůlu. Den před závěrečnými zkouškami ho namátkou zastavila policejní hlídka, a dostal zákaz řízení na jeden rok,“ doplnil instruktor autoškoly Michael Kuchta.
Uvedený provinilec není jediným případem. Policisté na Vyškovsku ročně za volantem chytí osmdesát až devadesát řidičů bez oprávnění. „V roce 2009 se jednalo o šestaosmdesát případů, o rok dříve o třiaosmdesát. Čísla jsou nicméně pouze orientační, přesné statistiky nejsou dostupné,“ informoval mluvčí vyškovské policie Petr Nečesánek.
Od letošního roku provinilec nemůže při prvním prohřešku jít do vězení. „Při prvním dopadení se jedná jen o přestupek, za který pachatel může dostat pětadvacet až padesát tisíc korun pokuty a navíc jeden až dva roky zákazu řízení. Pokud se ale proviní podruhé, již se jedná o trestný čin, za který může jít až na tři roky do vězení,“ uvedl Nečesánek.
Podle něj mezi pachateli převažují lidé, kteří přišli o všechny body, anebo se jedná o zkušené řidiče, kteří si autoškolu již dávno z nějakého důvodu neudělali. „Většinou to nejsou mladíci, kteří si průkaz jen ještě nestihli udělat,“ řekl Nečesánek.
Jeho slova nepřímo potvrzuje majitel vyškovské autoškoly Karel Punčochář. „Dříve do autoškoly chodilo více lidí, kteří již uměli jezdit. Ta doba je pryč. Dnes se jedná jen o tři, čtyři procenta uchazečů,“ upřesnil Punčochář.
Podle něj se situace u žáků v autoškole mění i v jiném ohledu. „Dnes už není rozdíl mezi dívkou a chlapcem. Dokonce ženy jsou na tom skoro lépe, protože jsou zodpovědnější, což se projevuje při výcviku,“ doplnil Punčochář.
Že uchazečů o řidičský průkaz, kteří za sebou mají bohaté zkušenosti, není mnoho, potvrzuje také Michael Kuchta. „Takový se vyskytne jen zřídka. Jednou se mi třeba stalo, že u mého domu zaparkovalo auto. Řidič vystoupil, požádal o dokumenty a podmínky pro přihlášení do výcviku. Potom nasedl zpět do svého vozidla a odjel. Nakonec při zkouškách z jízdy obstál napoprvé, ale zkoušky z předpisů opakoval třikrát,“ vzpomínal Kuchta.
Nejproblematičtější skupinou při výcviku v autoškole jsou podle něj mladí muži, které zláká jízda bez řidičského průkazu proto, že se jim nechce čekat na dovršení stanoveného věku, nemají peníze nebo se jim prostě do autoškoly nechce. K jízdě je svádí mnohdy také parta kamarádů a snadná dostupnost aut. „U těchto žáků se pak při výcviku nejvíce projevují různé nešvary a zlozvyky, které je třeba odstraňovat. Například nesprávné držení volantu, nesprávné a necitlivé řazení, divoká a agresivní jízda,“ vyjmenoval Kuchta.
Potíže mají také s přístupem k učení. „Největším problémem je u těchto žáků přeceňování vlastních sil a schopností. Mnohý si takový mladík, který má nějaké zkušenosti, myslí, že již všechno umí a snaží se předvádět,“ řekl Kuchta.
Že si někteří uchazeči o řidičský průkaz nějakou tu jízdu před výcvikem v autoškole na vlastní pěst vyzkoušejí, potvrzuje i mladík, který si teď dělá řidičský průkaz. „Zkoušel jsem řídit už dříve, ale v doprovodu rodičů. Vyjeli se mnou na stezky do lesa, ať si to zkusím, abych pak nebyl v autoškole jak outsider,“ prozradil Jakub z Vyškova.