„Objevil se podvodný telefonický hovor z Komerční banky. Dotyčný se v něm snažil získat číslo kreditní karty. Někdy je těžké nenaletět, když je hovor zdánlivě z „jejich“ linky,“ upozornil Jiří Martinek z Vyškova.

Před riziky varoval také mluvčí Komerční banky Michal Teubner. „Neoslovujeme klienty za účelem získání jejich identifikačních údajů jako jsou číslo karty, PIN kód nebo trojčíslí na zadní straně karty. Pokud se klient setká s tímto požadavkem, což bývá obvykle telefonicky nebo mailem, neměl by na něj nijak reagovat. V případě, že některé z údajů sdělil, měl by neprodleně kontaktovat banku. Klientská linka platebních karet je dostupná na čísle 955 512 230,“ reagoval na dotaz Deníku.

Podobnými případy se zabývají také policisté. „Snaha získat údaje prostřednictvím telefonátů je však spíše vzácná. Podvodníci častěji využívají internet, kde se snaží nalákat uživatele, aby jim citlivá čísla a kódy sami napsali. Rizikové to je také na nezabezpečených internetových webech,“ uvedl policejní mluvčí David Chaloupka.

Na zásady zacházení s internetovým bankovnictvím a nakupování na webu upozorňují na sociálních sítích také zástupci vyškovské radnice. „Je to náš vstřícný krok k policistům,“ komentoval mluvčí města Michal Kočí.

Mimo telefonáty jsou daleko častější podle statistik podvodné maily. „Součástí naší elektronické komunikace jsou i aktivní odkazy na různé produkty či informace. Nikdy přitom neobsahuje odkaz, který by vedl přímo na přihlášení do internetového bankovnictví a nevyzýváme tam k zadání citlivých údajů. Z komunikace je primárně odkazováno na stránky zabezpečené SSL certifikátem,“ vysvětlil mluvčí Komerční banky Teubner.

Sedmnáctiletý podvodník

Podobné maily před lety lidem na Vyškovsku i zbytku kraje rozesílal například teprve sedmnáctiletý mladík, kterého policisté odhalili jako podvodníka po několikaměsíčním pátrání. „Jemu neznámým lidem posílal e-maily, kterými se snažil vzbudit dojem oficiální komunikace zavedeného bankovního ústavu. Pod záminkou varování před podezřelými platebními transakcemi z jejich bankovních účtů a také pod záminkou aktualizace dat kreditních karet od klientů banky , od nich lákal údaje k těmto kartám. Od řady poškozených se tímto způsobem dozvěděl vše potřebné k tomu, aby mohl jejich platební kartu použít k nejrůznějším platbám na internetu,“ popisovala případ za policisty Petra Vedrová.

Poslali mu totiž jak číslo karty a datum expirace, tak i bezpečnostní CVV kód uvedený na rubové části platební karty. „Z účtů poškozených mladík zaplatit mobilní telefony, dobíjel si kredit na telefonování nebo si navýšil částku na svém soukromém účtu určeného k obchodování po internetu. Prokazatelně tímto způsobem podvedl téměř stovku lidí se škodou přesahující půl milionu korun,“ dodala Vedrová.

Zásadní je v podobné situaci nereagovat a případně kontaktovat policisty. Prevencí je také nakupování pouze na zavedených webech, některé totiž nemusejí mít zabezpečení a vyplňování údajů ve formulářích při online platbě kartou využijí podvodníci. Aktuální to je zvláště v současné době, kdy kvůli omezením lidé nakupují online více než obvykle.