V ohrožení však nejsou jen regály obchodníků, ale také peněženky a další obsah kapes nakupujících.

Drobné krádeže v obchodech řeší především městská policie. Pokud je hodnota lupu do pěti tisíc korun, uloží zloději blokovou pokutu. „V předvánočním čase se počet krádeží v obchodech ve Vyškově zvýšil, ale naštěstí to není nic extrémního. Letos nás ale časté výjezdy ke krádežím teprve ještě čekají,“ uvedl velitel vyškovské městské policie Petr Sedláček.

Policii volají strážníci teprve tehdy, když hodnota překročí pět tisíc nebo jde o opakovaný přestupek. „Pokud byl zloděj za krádež za poslední tři roky odsouzený nebo potrestaný, jde vždy o trestný čin. K výši škody, kterou způsobil, už nepřihlížíme,“ vysvětlila mluvčí vyškovské policie Alice Navrátilová.

Policisté také vždy vyšetřují kapesní loupeže. „V takovém případě jde vždy o trestný čin. Jedná se o takzvanou krádež na osobě, kdy má poškozený věc na sobě nebo při sobě. Nezáleží tedy na hodnotě ukradených věcí. Kapsáře se ale málokdy podaří chytit při činu,“ podotkla mluvčí.

Vánoční trhy

V ulicích Vyškova, ale i jiných měst regionu se tak už častěji objevují strážníci. „Na pozoru jsme byli už v neděli při rozsvěcování vánočního stromu. Množství lidí na náměstí hlavně kvůli trhům přizpůsobíme také počet strážníků, kteří se tam budou pohybovat,“ ujistil Sedláček.

V mnoha případech však lidé zlodějům cestu ke snadnému výdělku sami usnadňují svou nepozorností. Často odloží své osobní věci na přední sedadlo auta a odejdou uklízet nákup do kufru. Právě toho využívají zloději před nákupními centry.

Jeden z takových případů se stal zrovna před týdnem. „Devětapadesátiletá zákaznice nechala věci před jedním vyškovským nákupním střediskem na předním sedadle a nezamkla dveře. Než ale uložila nákup, neznámý zloděj jí ukradl batoh. Spolu s ním přišla žena o mobilní telefon, doklady, peněženku, brýle a deštník,“ poznamenala Navrátilová.

Stejné je to také s kabelkami a taškami položenými v nákupních vozících, které zákazníci nechají na pár okamžiků bez dozoru při vybírání zboží. Pokud k takové situaci dojde, vyplatí se kontaktovat ostrahu obchodu. „Pro případ, že dojde v prodejně k okradení zákazníka, máme stanovený přesný postup. Okamžitě zavoláme policii a poškozenému nabídneme pomoc, třeba zapůjčením telefonu, aby mohl rychle zablokovat svoje platební karty. Šetření pak pomáháme například poskytnutím záznamů z bezpečnostních kamer nebo svědectvím,“ podotkla Simona Caidlerová, mluvčí společnosti Ahold, která provozuje supermarkety Albert.

Vyškovští policisté nechtějí ponechat nic náhodě a od pátku navíc zahajují preventivní kampaň nazvanou Obezřetnost se vyplatí. „Pořádali jsme ji už v době velikonočních svátků. Lidi v ní upozorňujeme právě na to, aby si dávali pozor na své osobní věci a zlodějům neusnadňovali práci. Ve vybraných prodejnách budeme mít také svůj stánek,“ informovala Navrátilová.