Plošná karanténa, povinný home office v řadě firem, nucená výuka žáků přes internet. To vše trápí v současné době kvůli koronaviru celou Evropu včetně Česka. A řádně to zahýbalo i s prodejem notebooků.

Podle aktuálně zveřejněných údajů evropského statistického úřadu Eurostat trhal jejich dovoz rekordy.

„Jak se země přizpůsobily krizi, potřebovalo více lidí pracovat nebo studovat z domova a spoléhat se na virtuální setkání, aby kontaktovali přátele a rodinu. To způsobilo, že dovoz notebooků dosáhl v dubnu svého historického maxima,“ uvedli statistici. Prudký nárůst byl znát za prvních sedm měsíců roku, které jsou zatím sečteny.

Prudký nárůst

Dotknul se prakticky celé Evropské unie včetně České republiky. Ta v jejím rámci měla šestý největší meziroční nárůst. V porovnání se stejným období loňského roku dovezla o 24 procent nootebooků více.
Největší, více než třetinové nárůsty, měly Rumunsko a Dánsko. Pouze Estonsko pak zaznamenalo pokles.

Velké prodeje

Rekordní prodeje v Česku pokračují i nyní, během současných protiepidemických opatření. Vyplývá to z ankety, kterou Deník provedl mezi velkými prodejci.

„Zájem o notebooky od září opět extrémně roste. Za několik posledních týdnů vyletěly prodeje meziročně dokonce o více než dvě stě procent, kdy zákazníci objednávají tisícovky kusů týdně,“ říká Pavla Hobíková z Mall.cz.

V Datartu pak letos meziročně narostl zájem o laptopy o 250 procent. „V posledních dvou měsících je poptávka vyšší dokonce o 400 procent,“ uvádí jeho mluvčí Eva Kočicová.

V Alze zaznamenali během jarní plošné karantény nárůst zhruba o tři sta procent, během léta se pak poptávka stabilizovala, byť i nadále rostla. „Od začátku října prodeje zrychlily doslova raketově a nyní dosahují úrovně běžné v nejvyšší sezóně v prosinci,“ říká místopředseda představenstva Alzy Petr Bena.

Zvýšený zájem hlásí i internetový obchod CZC.cz. „Ve druhé vlně začala poptávka po noteboocích růst už v polovině srpna a nadále přetrvává,“ konstatuje jeho obchodní ředitel Tomáš Pilský. Electroworld pak zaznamenal největší prodeje v květnu a nyní v říjnu, kdy jsou dokonce dvojnásobné.

Tíživá očekávání

Cenově mají zákazníci zájem většinou o modely za deset až dvacet tisíc korun. „Celkově nejvíce prodávané jsou ty v cenové relaci kolem 15 tisíc korun,“ říká například Tomáš Kovářík z Electroworldu. U CZC.cz si zákazníci z řad domácností často vybírali notebooky mezi 15 a 17 tisíci korun, na Mall.cz mezi 20 a 25 tisíci.

Současný zájem by pak podle obchodů mohl u některých typů notebooků vést k nedostatku. „Vzhledem k dopadům pandemie na asijskou produkci je jasné, že u některého sortimentu a modelů dojde k výpadkům,“ míní Hobíková. „Zhoršenou situaci očekáváme v předvánočním období,“ míní Pilský.