Mladá žena, která se vrací po rodičovské dovolené, by často přivítala zkrácený úvazek. „Ale firmy nám taková volná místa hlásí velice nepravidelně. Většinou tak řeší jen dlouhodobou neobsazenost těchto míst. Prostě vezmou alespoň někoho,“ řekl ředitel vyškovského úřadu práce Jan Marek. Špatné zkušenosti se zkráceným úvazkem má třeba Alena Fialová z Moravských Málkovic. Před rokem se ona a její švagrová vrátily do práce po rodičovské dovolené.

„Švagrová moc stála o zkrácený úvazek, ale firma jí to neumožnila. Než by přišla o místo, raději nastoupila. Teď jako manažerka bývá v práci dlouho do večera a hodně trpí tím, že dítě vychovávají prarodiče,“ svěřila se Fialová. Naopak Fialová zkrácený úvazek nepotřebovala, přesto se teď musí spokojit s polovičním platem. „Zaměstnavatel mi naznačil, že buď přijmu zkrácený úvazek, nebo moje místo úplně zruší a přijdu o práci,“ povzdychla si Fialová, která je laborantka.

Zkrácený úvazek marně hledá i Petra Marková z Heršpic, která má situaci ještě ztíženou tím, že má dítě s dlouhodobými zdravotními problémy.
Potíže s hledáním místa přiměly Lenku Přikrylovou z Drnovic, aby pomohla i jiným ženám. Dlouho byla v evidenci úřadu práce. „Se dvěma malými dětmi jsem pro zaměstnavatele nebyla zajímavá,“ vyprávěla Přikrylová, která si dosud pouze přivydělává.

Jako členka drnovického mateřského centra zprostředkovala Přikrylová pro ženy na rodičovské dovolené, které se chtějí vrátit do práce, motivační kurzy. Uskuteční se v dubnu a květnu. Kurz je zdarma a organizátoři zajistí i hlídání dětí. Zájem je veliký. Možná, že po absolvování kurzu se některá z žen odhodlá i podnikat. Sebrat odvahu k byznysu není snadné. I proto ředitel vyškovského úřadu práce hodnotí třiačtyřicet žen, které s podporou úřadu práce začaly v posledních dvou letech podnikat, jako vynikající výsledek. Všechny tyto ženy využily příspěvek úřadu práce pro začínající podnikatele.

Ve velkých firmách bývá situace pro ženy příznivější. Zejména ty se zahraničním kapitálem mají snahu poskytovat svým zaměstnancům bonusové programy. „Firmy kladou důraz na pozitivní vnímání lidmi. Do toho spadají i různé benefity. Tento trend stále narůstá,“ je přesvědčený Jan Marek.

Například firma Fritzmeier ve Vyškově pořádá pro rodiče s ratolestmi dětské dny, přispívá formou šeků na dovolenou či zdravotní potřeby, umožňuje zdarma návštěvu zimního stadionu i akvaparku. Také podnik Velux organizuje dětské dny. „Zrovna provádíme anketu, jaký program by si rodiče přáli. Pravděpodobně uspořádáme výlet do termálních lázní, nebo do zoo,“ uvedla personalistka Irena Valová. V podobných podnicích se však ženy musejí vyrovnat s provozem na směny.