„Hodně řidičů projíždějících naší ulicí skutečně předepsanou rychlost nedodržuje. Navíc se poslední dva nebo tři roky velmi zvyšuje provoz. Lidé si tudy zkracují cestu do centra. Vyhnou se tak totiž většině semaforů, stojí jen na jedněch. Jsme proto rádi, že k nám terče město umístilo. Vzhledem k rychlosti některých motoristů bylo otázkou času, kdy by třeba nějakého chodce srazili," je spokojená obyvatelka ulice Ludmila Slavíčková.

Aby neohrožovali

Několik zpomalovacích terčů leží před křižovatkou směrem na Jiráskovu ulici od začátku týdne. „Z dřívějších zkušeností víme, že se auta snaží terče objíždět. Aby nezajížděla na stezku a neohrožovala cyklisty, umístili jsme na jejím okraji trojici ohebných sloupků," vysvětlil místostarosta města Břetislav Usnul s tím, že zpomalovací terče pocházejí z ulice Na Vyhlídce.

Tam si je před časem vyžádali obyvatelé. „A pak je kvůli hluku zase nechtěli," připomněl místostarosta.

Podle Slavíčkové místo přesně takové opatření potřebovalo. „Od křižovatky s Havlíčkovou ulicí se řidiči vždy hodně rozjedou. Trochu se proto obávám, že část z nich ani terče nezpomalí a budou je v té rychlosti přeskakovat. Jednoho takového už jsem viděla. Radnice by mohla umístit ještě jednu sérii terčů na začátek nebo doprostřed ulice," navrhla Vyškovanka.

Přestože od lidí sklízí novinka vesměs kladné ohlasy, stanovisko policie je jiné. „S navrženým umístěním příčného zpomalovacího prahu před křižovatkou jsme se neztotožnili. Podle nás by bylo vhodnější původně navržené umístění uprostřed mezi křižovatkami s Jiráskovou a Havlíčkovou ulicí," uvedla mluvčí vyškovských policistů Alice Musilová.

I přes spokojenost s opatřením Slavíčkové na silnici, která je spojnicí mezi centrem města a sídlištěm Osvobození, ještě něco chybí. „Mysleli jsme, že první úpravou, která se v lokalitě uskuteční, bude přechod přes Jiráskovu ulici. Pohybuje se po ní i mnoho studentů navštěvujících gymnázium. Místo by se stalo ještě bezpečnější. Když chodec jde po 9. květnu do města, při přecházení přes Jiráskovu kvůli zaparkovaným autům nevidí, jestli zrovna nějaké nejede," poukázala Slavíčková.

O výhodnosti přechodu naopak pochybuje Vyškovanka Eva Kalivodová, která také upozornila na překážející auta. „Jestliže bude umístěný hned za zatáčkou, nepůjde asi o šťastné řešení. Řidiči neuvidí na chodce přes auta a sloup elektrického vedení. Pokud bude třeba o deset metrů výš, tak už přes něj zase spousta lidí nepůjde a zvolí raději přímou cestu," je přesvědčená žena, která však se zpomalením rychlosti v místě souhlasí. „Lidí tudy chodí opravdu hodně, takže omezení vítám," dodala.

Suverénní chodci

Podle místostarosty se umístění zebry brání jak policisté, tak i odbor dopravy. „Jeho pracovníci třeba oponují tím, že když je chodec na přechodu, chová se suverénněji a je pravděpodobné, že na něj lidé budou vstupovat bez rozhlédnutí. Dalším jejich argumentem je, že se v místě dosud nic nestalo," tlumočil Usnul.

K umístění přechodu pro chodce se policisté podle Musilové nemohli adekvátně vyjádřit, protože jim nebyly v předložené dokumentaci dodané potřebné informace. „Musíme znát rozhledové poměry před přechodem, jeho délku a šířku chodníku v místě, kde má zebra vzniknout," upřesnila mluvčí.