Aeroklub se letos zaměří hlavně na výcvik pilotů kluzáků. „Loni jsme pořídili dva nejmodernější kluzáky, starým výcvikovým strojům totiž skončila platnost, kterou udává certifikát Evropské unie,“ uvedl předseda Aeroklubu Vyškov Pavel Novák.

Díky novým kluzákům má vyškovská aeroklub mnoho zájemců o výcvik, některé i z jiných oblastí. „Zatím máme sedmnáct uchazečů, kteří se u nás učí létat na kluzácích a časem chtějí udělat i pilotní zkoušky. To množství je dané i tím, že ostatní kluby ještě nenakoupily nové kluzáky a ty staré už nemohu provozovat,“ upřesnil Novák.

Návštěvníci letiště se letos můžou těšit na den otevřených dveří, který členové aeroklubu pořádají jednou za dva roky. Ten letošní bude v druhém zářijovém víkendu. „Nechceme divákům předvádět žádné krkolomné kousky s letadly, jak jsou na to dnes návštěvníci leteckých dnů zvyklí. Místo toho se zaměřujeme na to, aby si zájemci mohli pilotování letadel vyzkoušet na vlastní kůži,“ doplnil Novák.

Na vyškovském letišti létával na kluzácích i Josef Polák, který již v současné době do vzduchu nemíří kvůli pokročilému věku. „K nápadu vyzkoušet si pilotování mě přivedl syn, který také létal. Tento koníček mi vydržel jsem patnáct let, dnes už mi to bohužel zdravotní stav nedovoluje,“ povzdechl si Polák.

Velkou skupinou, která prostory letiště využívá, jsou letečtí modeláři. Jedním z nich je Pavel Šugárek, člen aeromodelářského klubu Podlipáci Vyškov, který tráví řízením modelu letadla na dálku většinu svého volného času.

Letecké modely

„Osobně trávím na letišti snad každý slunečný den, ty jsou totiž pro létání s modely vhodné. Také ostatní členové využívají letiště často, a to někdy i ve všední dny dopoledne, kdy na letišti nebývá takový provoz,“ řekl Šugárek.

Lidí, kteří propadli létání, je stále víc. Dokazují to například statistiky pojišťoven, protože i malá letadla musejí mít pojištění stejně jako auta. „Za posledních deset let se počet letadel pojištěných u nás zdvojnásobil. V roce 2000 jich bylo třináct set, teď už dva a půl tisíce,“ uvedl loni Pavel Kaplan z pojišťovny ČSOB.

Historie létání ve Vyškově se datuje od dvacátých let minulého století. Letiště postavila ale až armáda v roce 1936. Za druhé světové války letiště rozšířila luftwafe, která také na konci války zničila všechny pozemní stavby. Až v roce 1946 vznikl aeroklub Vyškov, který začal letiště opravovat a provozovat.

Do sedmdesátých let byl aeroklub převážně zaměřený na bezmotorové létání, potom se k němu připojil aeroklub z Olomouce a ve Vyškově začala létat i motorová letadla a skákat parašutisté. Jejich činnost později zastavila stavba dálnice D1 a v devadesátých letech se aeroklub z Olomouce přestěhoval na své vlastní letiště.

V roce 1992 si skupina nadšenců založila neziskové občanské sdružení Aeroklub Vyškov. Dnes má sdružení přibližně čtyřicet členů a kromě létání umožňuje i aktivity jiných zájmových skupin v prostorách letiště. To využívají například letečtí modeláři. V areálu letiště se nachází také autodrom.

PAVEL KUDLIČKA