Nejvíce případů hlásí okresní město. „Letos jsme zatím hledali majitele asi dvaceti vraků a u nadpoloviční většiny jsme byli úspěšní. Lidé pak auto sami odstranili. Jen výjimečně se nepodaří majitele najít a pak rozhodování předáváme na městský odbor dopravy," informoval o situaci ve Vyškově velitel strážníků Petr Sedláček.
Podle úředníků odboru je takových případů každý rok několik. „Musíme nechat vůz sešrotovat na náklady města, a pokud z různých identifikačních znaků vypátráme majitele, žádáme od něj náklady zaplatit," popsal praxi vedoucí vyškovského odboru dopravy Petr Buchta. Zatímco sešrotování auta je zdarma, obec po vlastnících vymáhá související náklady na odvoz a parkování vraku před likvidací, takže se lidem lhostejnost může i prodražit. „Lidé doufají, že je jako majitele nikdo nevypátrá a starosti s likvidací bude nést někdo jiný. Z některých aut i vystříhají a zničí všechny identifikační čísla," doplnil Buchta.
Vedení měst se snaží odstavená auta z ulic dostat co nejdříve, protože brání v údržbě cest a blokují parkovací místa. „V Bučovicích jsme letos měli šest vraků a jejich počet je v posledních letech ustálený. Momentálně máme ulice čisté a všechny nepojízdné auta jsme z nich odstranili. Údržbě ulic tak nic nebrání," uvedl velitel bučovické městské policie Jiří Wasserburger.
Zatímco ve Vyškově a Bučovicích jsou počty vraků už několik let podobné, v Rousínově případů výrazně ubylo. „Loni tu bylo mezi deseti až patnácti vraky, letos je případů jen asi pět. Odstavená a rozbitá auta v ulicích kazí vzhled města a vadí obyvatelům, proto jsme se na tuto oblast zaměřili. Aktivněji řešíme jak existující vraky, tak se snažíme informovat a zamezit tomu, aby se nepoužívaná auta na parkovištích objevovala. Větší důraz na tuto problematiku se nám vyplatil," těší velitele strážníků v Rousínově Petra Minaříka.
Nepojízdná auta se podle něj v ulicích objevují kvůli lenosti lidí. Ti se svými auty nic nedělají, dokud je na problém někdo neupozorní. „Dokud nemusí, tak lidé nechávají i rozbité auto stát na ulici. Když od nás následně dostanou výzvu k jeho odstranění, bývá domluva většinou lehká a sami majitelé auta odvezou. Lidé ví, že je likvidace na vrakovišti bezplatná, ale nechce se jim problém řešit, dokud je někdo netlačí," myslí si Minařík.
Jeho slova potvrzují i zkušenosti městských úředníků. „Většinu aut odstraní z ulic sami majitelé, když dostanou výzvu od strážníků. U těch, kde je situace složitější se majitelé chtějí likvidaci vozu většinou úmyslně vyhnout. Jde třeba o auta po zemřelých, která nejsou vypořádána v dědictví, protože by příbuznému vznikly větší náklady, než je třeba hodnota samotného auta," zmínil jeden z příkladů Buchta. U části vraků se tak majitele najít nepodaří a náklady na jejich odstranění zůstanou na bedrech obcí.
PETR JANDERKA