Kdo si včas nepřeparkuje auto, může se dočkat nemilého překvapení – pokuty za odtah. Letos navíc hrozí, že zaplatí dvojnásobnou částku kvůli rozhodnutí Nejvyššího soudu.

První v řadě úklidů bude Hřbitovní ulice. „Počítáme s tím, že jaro už opravdu přijde a sněhu už se nedočkáme. Musíme to rozdělit na etapy, abychom stihli uklidit všechno, proto začínáme už teď, i když jaro podle kalendáře ještě není,“ uvedla mluvčí vyškovské radnice Dana Bednářová.

Úklid bude podle harmonogramu, který radnice vyvěsila na webové stránky města, pokračovat až do května. Sedmý májový den už mají být všechny ulice uklizené. „Loni jsme měli stejným stylem i podzimní čištění. Jestli bude i letos, to nevím, je ještě brzy to říct. Teď se soustředíme na to jarní, za půl roku už o tom bude rozhodovat nové vedení firmy,“ podotkl jednatel Vyškovských služeb David Olejníček, který na konci března ze své funkce odchází.

Uklizené ulice mají jednu nevýhodu – nesmí na nich při čištění nic překážet. Na to často doplácejí řidiči, kteří si včas nepřeparkují auto nebo na čištění prostě zapomenou. Zapomnětlivost je tak může stát i dva tisíce korun. „Řidiči si musí zaplatit odtah, který stojí patnáct set korun. K tomu se připočítávají ještě kilometry ujeté na odtahové parkoviště a tam poplatek za stání auta,“ zdůraznil velitel vyškovské městské policie Petr Sedláček. Podotkl, že při čištění loni odtáhli asi osmdesát aut, letos jich očekává přibližně stejný počet.

Letošní jarní odtahy kvůli blokovému čištění poznamená jedna novinka. Jde o rozhodnutí Nejvyššího soudu z konce loňského roku, které městům přikazuje po skončení čištění vrátit odtažené auto na stejné místo. To připadá Sedláčkovi jako velká komplikace. „Jsem zvědavý, jak to bude vypadat, v praxi je to totiž velmi těžko proveditelné. Vždyť na místě odtaženého auta už dávno může stát nějaké jiné,“ upozornil Sedláček.

Navíc řidiče, kteří se na novou povinnost města spolehnou, bude paradoxně čekat nepříjemné překvapení. „Máme sice povinnost auto vrátit zpět, ale pro řidiče to znamená zaplatit za odtah dvojnásobek. Počítá se totiž i cesta zpátky,“ vysvětlil Sedláček. I když se tak rozhodnutí Nejvyššího soudu může zdát lidem na první pohled perfektní, mnozí řidiči si radši na odtahové parkoviště pro auto přijdou.

Také Olejníček si není jistý, jak bude novinka fungovat v praxi. „Kdybychom auto odtáhli třeba jen na deset minut a o kousek dál a potom ho zase vrátili, těžko bychom pak za to od řidiče vymohli pokutu. Na nějaké papírky za stěračem se většina lidí ani nepodívá nebo se bude vymlouvat, že tam žádný nebyl,“ řekl Olejníček.

Bez odtahů to přitom podle Olejníčka nejde. „Pokud auto na ulici překáží, bez jeho odtáhnutí ulici prostě pořádně nevyčistíte. Proto ještě chystáme na toto téma jednání na radnici. Myslím si, že drtivá většina řidičů si pro své auto přijde do druhého dne. To jsou ti, kteří tam auto nenechali schválně,“ řekl Olejníček. Ostatní řidiči si podle něj nechají auto odtáhnout, protože už je třeba nepojízdné nebo mu jen málo schází k tomu, aby se dalo považovat za vrak. „A tak si lidé řeknou, že ho nechají radši odtáhnout a už se o něj nestarají, protože pro ně nemá takovou cenu, aby zaplatili za odtah a ještě za stání na odstavném parkovišti. Pro takové případy navrhuji, abychom všechno řádně zevidovali, auto pak vrátili zpátky na původní místo a od jeho majitelů vymáhali sankci. Tohle je podle mně rozumná možnost, jak vyhovět rozsudku nejvyššího soudu,“ doplnil Olejníček.f