V autovrakovišti v Holubicích stojí desítky zasněžených aut. Řidiči mají zjevně zájem o to, aby jejich vůz znovu našel využití. Vrakovištím ale ekologická likvidace vozidel teď moc nevynáší. Právě naopak.

„Před dvěma lety byla ekologická likvidace vozidel zajímavý byznys. Výkupní cena železa se pohybovala kolem šesti až sedmi korun za kilogram. Třeba když jsem měl šest set kilo železa z tunového auta, dostal jsem jen za něj čtyři tisíce dvě stě korun. Což bylo zajímavé,“ řekl účetní autovrakoviště Eurovrak Holubice Benedikt Jirkův. Po odečtení nákladů měla firma z jednoho auta zisk kolem tisíce korun.

Doba se ale změnila. „Loni cena železa klesla na 1,80 korun. Podobně se snížila i výkupní cena plastů. Za rok jsme tak utrpěli ztrátu tři čtvrtě milionu na ekologické likvidaci vozidel,“ vypočetl Jirkův.

Podobně je na tom firma Radek Kříž v Bučovicích. „Ekologická likvidace aut se moc nevyplácí. Při nákupu lidé platí ekologickou daň pět tisíc korun za likvidaci vozidla, ale tyto peníze se k nám nedostanou,“ prohlásil majitel firmy Radek Kříž. Navíc vrakoviště platí za odevzdání nebezpečných látek, jako jsou například oleje.

Nicméně situace se ještě možná zlepší. „Od prvního ledna 2010 funguje nový dotační program Státního fondu životního prostředí na podporu ekologických likvidací vozidel. Pokud uspějeme u komise, na konci roku budeme dostávat za každý zpracovaný autovrak čtyři sta korun,“ informoval Jirkův.

close zoom_in Při ekologické likvidaci dělníci rozeberou vozidlo na jednotlivé díly a ty poté předají dalším firmám na zpracování. „Myslím, že v našich podmínkách nezpracovatelným odpadem zůstane jen pět procent z hmotnosti automobilu,“ odhadl Jirkův.
Problémem je přední sklo, na kterém je bezpečnostní folie. „To je u nás nerecyklovatelné. Podobně třeba některé plasty se nedají znovu využít,“ sdělil Jirkův.

Většinu ostatních částí se znovu využít daří. „Pneumatiky se používají jako palivo v cementárnách, takže ty jsou recyklovány stoprocentně. Z katalyzátoru se těží platina. Plasty se roztaví a z těch použitelných se vyrábí granulát. Znovu se nám vrací třeba jako přepravky anebo popelnice,“ popsal Jirkův.

Ekolog Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země hodnotí ekologickou likvidaci vozidel kladně. „Je dobře, že z každého auta se znovu využije maximum věcí. Ještě je důležité, aby autovrakoviště sama neznečišťovala,“ řekl Patrik.

Ekologickou likvidaci vozidel oceňují i řidiči. „Já myslím, že je dobrá. Pokud bych vozidlo úplně rozbil, určitě ho dám na vrakoviště,“ řekl třeba Jan Syrovátka. Ten vítá i možnost koupit si náhradní díl. „Pomůže to každému, kdo má auto pokažené. Kdyby mi nějaký díl chyběl, určitě si zajedu na autovrakoviště,“ dodal Syrovátka. Podobně to vidí i automechanik Libor Koložík.

„Nebojím se, že použité věci z autovrakoviště jsou méně kvalitní. Právě naopak. Kvalita je spíš větší, protože originální náhradní díly neexistují, všechno se dělá v Číně. Takže když si koupíte originální díl přímo z auta, z prvovýroby, je určitě kvalitnější. Je to i levnější,“ vysvětlil Koložík. Právě prodej náhradních dílů je hlavní službou autovrakoviště v Holubicích.