Rozhodování, kde natankovat, mají řidiči ve Vyškově snadné. Ceny jsou tam totiž na všech benzínkách prakticky totožné. A v okrese zdaleka ne nejnižší.

Čtyři vyškovské stanice prodávaly ve středu tak jako mnohokrát předtím Natural 95 za stejnou cenu, tedy za třicet korun a devadesát haléřů. Na Vyškovsku má řada benzínek příznivější ceny. Například u slavkovské společnosti Chemis Engine je benzín o korunu a deset haléřů levnější.

Někteří obyvatelé nepovažují současný stav za správný. „Myslím, že by si měly společnosti konkurovat a ne prodávat za stejné ceny,“ domnívá se třeba Olga Hillová.

Rovněž Petr Hušek si myslí, že by soutěž mezi prodejci byla lepší. „Kdo ví, co se za stejnými cenami skrývá,“ naznačil Hušek.

Že si společnosti ceny navzájem hlídají, potvrzují sami pumpaři. „Náš manažer v Praze sleduje konkurenci, takže jakmile někdo zdraží nebo zlevní, okamžitě nám dá pokyn a cena se podle toho upraví,“ uvedla před časem pracovnice čerpací stanice OMV ve Vyškově Lenka Hodošiová.

Existenci kartelové dohody ale všichni odmítají. „V žádném případě se ve Vyškově nejedná o cenovou dohodu,“ prohlásil mluvčí společnosti Shell Petr Šindler.

Podobně hovoří i mluvčí dalších firem. „Jednoduše se snažíme sledovat okolní prodejce a jim přizpůsobujeme cenu benzínu,“ prohlásila tisková mluvčí vlastníka firmy Benzina Unipetrolu Michala Langerová.

Rovněž mluvčí společnosti OMV Viktor Kučera odmítá existenci jakékoliv dohody. „Nechceme ale naší cenovou politiku nijak komentovat,“ uvedl Kučera.

Podle vedoucího odboru vnějších vztahů Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Kristiána Chalupy v Brně instituce už delší dobu sleduje situaci na trhu s pohonnými hmotami. „Je ale obtížné nějakou kartelovou dohodu prokázat. Důkazy se shání obtížně. Ke všemu takových míst jako Vyškov je v republice více. Sleduji například stav v Brně, kde je situace obdobná,“ řekl Chalupa.

Pokud by se podařilo pracovníkům instituce prokázat dohodu mezi prodejci o výši cen benzínu, hrozí jim postih. „Sankce obecně může být až do výše deseti procent z ročního obratu pokutované společnosti,“ informoval vedoucí odboru.

Kolik benzín stojí, nemusí být v některých případech nejdůležitější. „Někdy může být stejná cena způsobená jen tím, čemu říkáme cenové následování, tedy přizpůsobování se cenám v okolí,“ vysvětlil Kristián Chalupa.

On sám ví ze zahraničí o případech, kdy naopak společnosti, které se dohodly na cenách, maskovaly úmluvu nepatrně rozdílnými cenami.