Z hrozby přísnějšího postihu než v nedávné minulosti si řidiči moc nedělají. Ke konci loňského roku evidovaly úřady na Vyškovsku podle údajů ministerstva dopravy přes tři tisíce šest set lidí, kteří přišli o nějaký bod. Dvacet motoristů dokonce zbavily na rok možnosti usednout za volant.

„Než dostanou řidičský průkaz zpět, musí podstoupit kompletní přezkoušení, včetně zkušební jízdy,“ objasnil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Výtečníci, kteří ztratí všech dvanáct bodů, musí na dopravním úřadu odevzdat řidičák. Kdyby se ho nehodlali vzdát, riskují další postih při namátkových kontrolách. Na Vyškovsku jsou to převážně muži. „Souvisí to s tím, že také víc řídí. A častěji je to v případě osobních aut. I to ovlivňuje jejich množství,“ upřesnil mluvčí vyškovské policie Alois Gryc.

Podle něj se ale emancipace projevuje i v oblasti dopravních přestupků. „Například dřív jsme jen zřídka zastavili ženu, která by před jízdou pila. To už neplatí. Před pár dny jsme řešili nehodu, kdy žena řídila pod vlivem alkoholu,“ popsal změnu mluvčí.

K nejčastějším prohřeškům řidičů podle něj patří rychlá jízda. Často také nerespektují červenou na semaforu, nezapínají si bezpečnostní pásy, parkují v zákazech a na křižovatkách nebo jezdí bez zapnutých světel. „Nejčastějším přestupkem je podle naší zkušenosti překročení rychlosti a porušení zákazu vjezdu,“ doplnil velitel vyškovské městské policie Petr Sedláček. Z jeho pohledu se počet přestupků po zavedení bodového systému zmenšil.

Jeho efekt zato zpochybnil vedoucí odboru dopravy vyškovské radnice Petr Buchta. „Zvýšil se objem administrativní práce. Nehod je sice méně, ale zato jsou při nich větší škody a víc mrtvých,“ uvedl.

Podle něj by pomohlo, kdyby policie častěji řidiče kontrolovala. „Pravděpodobnost, že někoho zastaví, je dost nízká. Motoristé tak můžou bez většího rizika porušovat předpisy,“ myslí si Buchta.

Policie je optimističtější. „Dřív bylo kontrol méně. Neměli jsme dostatek dopraváků. To už brzy nebude platit. Noví lidé budou víc dohlížet na provoz. Zaměří se například na to, jak lidé dodržují pokyny semaforů,“ řekl Gryc.