Občanské sdružení Branek z Brankovic prosadilo na úřadech posuzování jižní varianty obchvatu městyse. Ve hře je tak i možnost, že tisíce aut tam jednou začnou jezdit podél Litavy zcela mimo zastavěné území. „Severní variantu obchvatu obce, kterou prosazuje rada a zastupitelstvo, považujeme za špatnou. Přes vesnici by částečně vedl sedmnáct metrů vysoký a tři sta padesát metrů dlouhý most. Jedna ulice by se ocitla pod ním. Největším problémem by byl hluk,“ shrnul Ivo Bílek z občanského sdružení Branek.

Dosavadní jednání o obchvatu, který má ulehčit městysu sužovanému nadměrnou dopravou na mezinárodní silnici E50, byla podle něj neprůhledná a nekorektní ze strany obce. „Když bude k dispozici i jiná varianta obchvatu než severní, můžeme porovnávat. Pokud bude závěr studie znít tak, že jižní obchvat je nákladný a neprůchodný, uznáme to. Ale zatím se věci mají tak, že nám dávají za pravdu i někteří lidé, kteří žijí v jižní části Brankovic,“ objasnil Bílek.

Studii jižní varianty obchvatu platí kraj a Ředitelství silnic a dálnic. Že se jí silničáři skutečně seriózně zabývají, potvrdil včera Michal Příkazský z úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic. „Objednali jsme vyhledávací studii jižní varianty obchvatu,“ sdělil.

Vedení obce ovšem spíš prosazuje, aby obchvat vedl severně. „Silnice povede v terénním zářezu, takže dopad hluku na obec bude minimální. Navíc se tím vyřeší hrozba záplav,“ argumentoval brankovický starosta Josef Hlaváč. K jižní variantě je skeptický. „Je tam příliš členitý terén. Obávám se, že se nebude líbit orgánům ochrany krajiny. Navíc s ní zásadně nesouhlasí obec Střílky, do jejíhož katastru by měla zasahovat,“ doplnil Hlaváč. Podle něj by měla být studie hotová na podzim.

Stanovisko vedení obce Střílky se včera bohužel nepodařilo získat. Na obecním úřadě nikdo nebral telefon. Vyškovský Deník Rovnost o něm každopádně bude informovat v nejbližším možném termínu. Jižní varianta obchvatu zato vyhovuje obci Malínky. „Vítáme ji. Silnice by totiž zcela minula náš katastr. Naopak severní varianta by zasáhla území obce, s nímž lze počítat pro výstavbu rodinných domů či bytů. Už při pohledu do mapy jde o technicky lepší řešení,“ vyjádřil se starosta Malínek Jiří Bartošík.

Jeho kolega Vojtěch Kryštof ze sousedních Kožušic se podle svých slov naopak přiklání spíš k severní variantě, protože ji zastupitelstva obcí už schválila. „Je mi to celkem jedno. Uvidíme, co silničáři vyprojektují, pak se k tomu vyjádří zastupitelstvo,“ řekl pouze Kryštof.

Problém obchvatu Brankovic a sousedních obcí ležících na mezinárodní silnici E50 už nadělal hodně zlé krve.
Jak už Vyškovský Deník Rovnost informoval, rozdělil obyvatele městyse. Jedni se obávají, že se potíže s nadměrnou dopravou pouze přenesou do jiné části obce.

Petici proti severní variantě obchvatu Brankovic před časem podepsaly dvě stovky lidí. Další ale poukazují na to, že provozem na „padesátce“ trpí už neúnosně dlouho. A chtějí řešení prosazované vedením obce. První konzultace ohledně obchvatu Brankovic mezi silničáři a obcí se uskutečnily v srpnu 2006. Během roku 2007 se celá záležitost několikrát probírala v zastupitelstvu. Proti severní variantě vystoupili opoziční zastupitelé za KDU-ČSL. Projednávání jižní varianty obchvatu nakonec prosadilo občanské sdružení Branek.