„Ptají se, proč je okolí nádraží v tak hrozném stavu a proč s tím nic neděláme. Víme, že vypadá opravdu strašně. Ale bohužel s tím nejde nic dělat, pozemky nejsou naše. To se pak řešení hledá obtížně," upozornil bučovický místostarosta Jiří Horák.

Město se zatím podle jeho slov se státním podnikem nepokoušelo jednat. „Nevíme, jestli s ním mají nějaké plány. Ale uvítali bychom, kdyby ano. Protože okolí nádraží kazí vzhled jinak pěkné lokality," zmínil Horák.

České dráhy ovšem mají pro vedení bučovické radnice i obyvatele města jasný vzkaz: Nic se zkrášlovat nebude. „Přibližně před šesti lety jsme nechali opravit výpravní budovu. Rekonstrukce byla dokončená v roce 2007 a stála skoro třináct milionů korun. V současné době nejsou peníze na další úpravy. Investice proto v této lokalitě aktuálně rozhodně neplánujeme," vysvětlil důvody mluvčí státního podniku České dráhy Radek Joklík.

Lidé si všímají

Státní podnik však ani zdaleka nevlastní všechny pozemky, často jsou v soukromých rukou. Bučovické přitom stav okolí mrzí. „Do Brna jezdím autem, ale vím, že je nádražní budova hezky omítnutá, vypadá dobře. Když se ale opravila ona, okolí by si to také zasloužilo," naznačila například důchodkyně Marie Nevoránková.

Vzhled budovy oceňuje i třeba Jana Majnušová, která bydlí nedaleko vlakového nádraží. „Cestování mám moc ráda, takže je velká škoda, že okolní bývalé továrny zarůstají zelení. O ty se nikdo nestará. Nádraží je jinak pěkné," upozornila Majnušová.

Těžko u srdce je i bývalému řediteli tehdejších UP závodů Bučovice Vojtěchu Škodíkovi, který pamatuje historii kdysi největšího výrobce nábytku v republice. „Není to jen torzo UP Bučovice, ale i třeba chátrající areál továrny Středopily. Vše je v dezolátním stavu, do budov zatéká, mají vymlácená okna, všude jsou náletové dřeviny. Co se například z UP závodů po poslední likvidaci dalo vzít, to se odvezlo a prodalo. Je to území nikoho. Když se okolo jede vlakem, je to velká hanba," zdůraznil Škodík.

Podle něj je ostudou především to, že takhle dopadlo něco, co budovaly celé generace a co dávalo práci stovkám lidí. „Třeba v UP závodech nějaká firma ohýbá plechy, nějaké využití tam je, ale celá továrna je obrovský kolos. Zbytek chátrá, nic se s tím nedělá. Ještě štěstí, že se tam neusadili bezdomovci. Možná je to ovšem jen otázka času. Jsem přesvědčený, že by se mělo víc starat samotné vedení Bučovic," upozornil bývalý ředitel.

Ve Vyškově změny

Nejen v Bučovicích se stydí za své vlakové nádraží. Podobný problém trápí také lidi z Vyškova nebo cestující, kteří byť jen čas od času do města přijedou. „Je dost zastaralé, vůbec se mi nelíbí. Celý jeho areál vypadá hrozně. A vevnitř budovy se vždycky line hrozný zápach," poukázal například Erik Rumpel z Bohumína, který jezdí do Vyškova za rodinou. Obnovu fasád budov vyškovského vlakového nádraží České dráhy chystají, rekonstrukce je však zahrnutá pouze do plánu investic.

To s přednádražním prostorem to vypadá o dost lépe. Vedení vyškovské radnice totiž požádalo v polovině roku o evropské dotace. Například vpravo vedle výpravní budovy má vzniknout záchytné parkoviště. Plánuje se také například výstavba dvou autobusových zastávek včetně přístřešků nebo informační tabule.