Konkurovat nynějším státem objednaným rychlíkům se České dráhy chystají od změny jízdních řádů v prosinci příštího roku. Záměr na spojení, které státní dopravce do roku 2019 obsluhoval, oznámila firma Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten je následně zveřejnil na svých webových stránkách. O plánech Českých drah informoval jako první server Zdopravy.

Zatímco RegioJet odjíždí z Brna do Bohumína každou hodinu, rychlíky národního dopravce by z obou výchozích stanic vyjížděly čtyřikrát denně. Zastavovat mají v Přerově, Ostravě-Svinov, na ostravském hlavním nádraží a v Bohumíně. Není však jasné, zda by vlakové soupravy absolvovaly cestu po jednokolejce přes Vyškov, nebo přes kapacitnější železniční infrastrukturu v Břeclavi.

Jízdní doba by se dle dokumentu zaslaného Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže měla pohybovat kolem dvou a čtvrt hodiny. Kapacitně vlaky pojmou přibližně tři sta až tři sta padesát cestujících ve vozech dosahujících rychlosti sto šedesát kilometrů za hodinu.

Zkušenosti z minulosti

Podle serveru Zdopravy však zatím není jisté, zda se cestující alternativy k současným vlakům RegioJetu vůbec dočkají. V minulosti totiž České dráhy oznámily nová spojení stejným způsobem, vlaky se ale nakonec nerozjely.

„České dráhy své obchodní záměry v konkurenčním prostředí osobní dopravy stejně jako ostatní dopravci dopředu nekomentují,“ sdělil v reakci na dotazy Deníku mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Jedinou společností, která aktuálně provozuje linku R8 z Brna do Bohumína a zpět, je od roku 2019 RegioJet. Ne všichni cestující jsou ale se službou spokojení.

„RegioJetem jezdím na trati R8 poslední tři roky. Nejdřív jsem si říkal, že služby, které dopravce nabízí, musí splňovat nějaký standard. Společnost mě však neustále nepříjemně překvapuje,“ povzdechl si například Hynek Jakub Špačinský.

V kabině se strojvedoucím, pokyn výpravkou. Reportér jel z Brna do Přerova | Video: Deník/Michal Hrabal

Zmínil třeba dlouhá zpoždění způsobená dopravcem, uličky přeplněné stojícími cestujícími, nefunkční toalety nebo špinavé prostory vlaku. „Ba dokonce v zimě i vypnuté topení. Vozy jsou v příšerném stavu, každá koupená místenka je ve finále hodem mincí, neboť nikdy nevíte, jaký vůz zařadí a v jakém stavu bude,“ dodal mladý student.

Žluté vlaky RegioJetu budou na trase jezdit ještě nejméně tři roky. Výběrového řízení se před pěti lety účastnili také Leo Express a České dráhy. Přestože nejvýhodnější nabídku tehdy podali představitelé Leo Expressu, kvůli nesplnění zadávacích podmínek je ze soutěže nakonec vyřadili. Druhou nejlepší nabídku následně podal právě RegioJet.