Spojení vína, jeho výroby a moderní architektury na jižní Moravě, to je jedna z části novinek pro turisty, které představila Česká centrála cestovního ruchu CzechTourism v Brně. Experti v oboru z třiadvaceti zemí světa se tam sjeli na Czechia Travel Trade Days.
Téměř dvacet milionů turistů loni pobývalo na různých místech Česka. „Z toho zhruba dvanáct milionů tvořili domácí Češi, což je rekord,“ uvedl ředitel centrály cestovního ruchu Jan Herget.

V roce před covidovou pandemií sice zaznamenali celkovou návštěvnost o dva a půl milionů vyšší, loni se ale zvýšil počet tuzemských turistů, kteří si užívali Česko.
Agentura se nyní snaží podpořit hlavně návrat návštěvníků ze zahraničí. Po mizerné návštěvnosti v pandemických letech 2020 a 2021 se v Česku počet turistů ze světa zvýšil meziročně o téměř pět milionů, ani tak ale nedosáhl čísel z roku 2017, natož z vrcholu v roce 2019.
Podle Hergeta do Česka zahraniční turisté často jezdí kvůli společenskému životu a za zábavou. Například v roce 2018 se jednalo o 24 procent hostů, letos to bylo zatím 21 procent návštěvníků. Zatímco český turista za osobu a den loni utratil v průměru 802 korun, host ze zahraničí 1907 korun. „I proto je podpora návratu zahraničních turistů klíčová, vždy s ohledem na rozprostření cestovního ruchu v regionu, tedy udržitelnost,“ doplnil.
Novinky ve slunném regionu
Jižní Morava byla po Praze druhým nejnavštěvovanějším regionem (necelé dva miliony turistů). S památkami UNESCO či 1200 kilometry vinařských cyklostezek. Podle Českého statistického úřadu přijelo nejvíc hostů z Česka za posledních deset let. „Z dat našeho Institutu turismu vyplývá, že lidé na jižní Moravu jezdili hlavně kvůli rekreaci, nejčastěji autem nebo na motorce a nejvíc s partnerem či partnerkou,“ sdělil Herget.
Centrála cestovního ruchu – Jižní Morava připravila na letošní sezonu rozšíření kampaně Nestůj, cestuj! Novým tématem je spojení vína a architektury. Lidé nahlédnou do nitra moderních vinařských staveb. Zjistí, jak se vyrábí víno a jak architektura pozitivně ovlivňuje prožitek při jeho degustaci. „Zatím se zapojí osm až deset vinařství z různých oblastí regionu, jako Sonberk, Gotberg, Lahofer či Obelisk. Některá už mají své prohlídkové trasy. Další tímto chceme motivovat, mohou mít profit i z atraktivity samotného vinařství,“ zmínila ředitelka regionální centrály Martina Grůzová.
Nabídku v regionu doplní aktivity spojené se slavnými osobnostmi Napoleona, Muchy nebo Mendela. Ke gastronomickému projektu Gourmet jižní Morava přibude Festival chutí. „To vše na podzim podpoří jihomoravská turistická karta, která hostům nabídne množství zážitků za výhodnější ceny,“ zmínila Grůzová další z novinek.

Turistickou kartu získá host přímo v ubytování. „Díky kartě mohou lidé poznat více celý kraj. Nejen nejnavštěvovanější místa, ale i zajímavá okrajovější, která si pozornost zaslouží,“ popsala Grůzová s tím, že tak může pomoci navýšit průměrnou délku pobytu turistů, která se na jižní Moravě pohybuje okolo tří dní.
Brno letos v propagaci zdůrazňuje unikátnost svého tajemného podzemí. „Na své si v parných dnech přijde opravdu každý. Nově jsme otevřeli autentický a syrový protiatomový kryt Denis, multimediální expozici o historii a legendách města Ohnivý kůň a drak pod Novou radnicí a pak je tu opravdová evropská rarita – Vodojemy na Žlutém kopci,“ vyjmenovala ředitelka Turistického informačního centra Brno Jana Tichá Janulíková.
Nejnavštěvovanější turistické cíle Jihomoravského kraje
1. Aqualand Moravia
2. Svatý kopeček – Křížová cesta, Mikulov
3. Zoo Brno
4. Státní zámek Lednice
5. Dinopark Vyškov
6. Punkevní jeskyně a Macocha, Vavřinec
Zdroj: CzechTourism, 2021