Jezdit nepřestane, přesto zdražování její rodinný rozpočet zatíží o stokoruny měsíčně. Jarmila Štěchovská z Vyškova ale denně do práce do Brna dojíždět musí. „Stejně tak i moje děti do školy. Pokud by to měli zvednout o jedenáct procent, tak si myslím, že celou rodinu by to stálo tak o pět set korun měsíčně navíc,“ odhadovala Vyškovanka.

Průměrně o jedenáct procent totiž vzroste od ledna cena jízdného v Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje. A to hlavně kvůli zvýšení daně z přidané hodnoty, cen energií a benzínu a nafty. I tak chce rada kraje zajistit, aby ceny byly nejnižší v republice.

Navíc nabídne nově i zvýhodněné jízdné například pro důchodce nebo studenty. „Rada se zabývala úpravami jízdného v rámci integrované dopravy. Máme zájem na tom, aby v celém kraji bylo zachované přiměřeně srovnatelné jízdné. Schválili jsme zásady optimalizace tarifu. K úpravě dojde od prvního ledna příštího roku a průměrně se tarif zvýší asi o jedenáct procent,“ uvedl ve středunáměstek hejtmana Václav Horák. Původně si cestující měli připlatit už v říjnu.

Po třech letech

Horák dodal, že k větším úpravám došlo naposledy na jaře 2009. „Zvýšení tarifu nemusí pokrýt veškeré nároky na integrovaný dopravní systém. Budeme proto vést diskuzi v rámci příštího rozpočtu o případném dokrytí dopravní dostupnosti v kraji,“ připustil s tím, že kraj chce o navýšení jednat i s jednotlivými městy, kde funguje městská hromadná doprava. Pokud se však nedomluví, od prvního ledna by ceny u nich mohly zůstat na stejné výši. To však nepředpokládá.

Nově chce Kordis, provozovatel integrovaného dopravního systému, zavést například roční celosíťové jízdenky pro důchodce nad sedmdesát let nebo pro doprovod dětí do tří let. Fungovat by měly i čtvrtletní a roční jízdenky na kratší vzdálenosti pro děti a studenty nebo přeprava kol.

Radní Zdeněk Pavlík ještě doplnil, že kraj dotuje systém ročně víc než miliardou korun. „Zvýšením ceny prakticky dokryjeme jen to, co budeme následně odvádět státu. Doufám, že ministerstvo financí nesplní svůj slib a nesebere krajům peníze, kterými přispívají na železniční dopravu. U nás jde o dvě stě devětašedesát milionů,“ netajil se Pavlík.

Náměstek hejtmana Stanislav Juránek upozornil i na to, že v Jihomoravském kraji je integrovaný systém nejlevnější. „Přitom je do něj zapojený celý kraj. Chceme to tak mít i nadále. Nemění na tom nic ani názor Brna, že uprostřed města by měly být srovnatelné ceny s Prahou. Trváme na tom, že budeme nejlacinější,“ dodal Juránek.

Přesto zvýšení cen cestující neslyší rádi. „Těžko k tomu něco dodávat. Vůbec mě to netěší, ostatně jako vždycky. Autobusem ale budu jezdit dál, moc jiných možností nemám,“ podotkl například Pavel Buťák z Vyškova.

ELIŠKA WINDOVÁ
MICHAL KOČÍ