Podle lidí, kteří služby podniku využívají, v některých případech nastal pravý opak. „Musel jsem zaplatit víc, než nám obecní úřad sliboval. Měli jsme být zařazení do nižší tarifní třídy s částkou jednadvacet korun,“ zlobil se například Ludovít Cserman z Moravských Málkovic.

Původně totiž společnost Kordis, která IDS provozuje, zařadila Moravské Málkovice do dražšího tarifního pásma. Vedení obce se proti tomu ohradilo. „Proč bychom měli platit víc než lidé ze Švábenic. Když jak ze Švábenic, tak z Málkovic, je to do Vyškova stejně dvanáct kilometrů,“ naznačil starosta Moravských Málkovic Jan Bouda.

Ukázalo se, že výtka je oprávněná. Vedoucí Kordisu Jiří Horský už před čtrnácti dny oznámil, že dojde k úpravě tarifních zón. Řidiči prý přesto v pondělí měli strojky nastavené na dražší třídu.

Podle Kordisu je už daný problém vyřešený. „Obec jsme přeřadili z tarifní zóny sedm set šedesát do totožné jako sousední obec Švábenice, tedy do zóny sedm set padesát. Lidé z obou vesnic si tak pro cestu do Vyškova na linkách integrovaného systému potřebují zakoupit dvouzónovou jízdenku,“ informoval vedoucí dopravního oddělení společnosti Kordis Jiří Horský.

Málkovický starosta jeho slova potvrzuje jen zčásti. „Je pravda, že tuto nesrovnalost podnik napravil. Ale jenom z poloviny. Lidé z jedné části dědiny jezdí za patnáct korun a ze druhé za dvaadvacet. Už jsem z toho dost znechucený. Nevím, jak zařídit, aby bylo všechno v pořádku,“ povzdechl si Bouda.

Výtky ovšem nesměřují jen ke Kordisu, ale taky ke starostům. Lidé se totiž nedozvěděli, že od soboty do úterý mohli využít zdarma pamětní jízdenku. „Každé obci nově zařazené do systému jsme dali jízdenky odpovídající zhruba počtu obyvatel,“ uvedl Horský.

Cestující o tom ale většinou neměli ani ponětí. „Prý jsme si je mohli vyzvednout na obecním úřadu nebo v obchodě. Jenže jsem neslyšela, že by tuto zprávu vyhlásili rozhlasem. Přitom, kdybych se o této možnosti včas dozvěděla, naplánovala bych si s dětmi výlet třeba na bučovický nebo slavkovský zámek nebo ke Koryčanské přehradě, kde také nově platí IDS,“ mrzelo mladou maminku z Málkovic Alenu Zelíkovou.

Že obec své obyvatele moc neinformovala, potvrdil i Bouda. „Ale každý, kdo chodí do obchodu, o tom musel vědět,“ bránil se málkovický starosta.
Podle Zelíkové podobná situace nastala i v Orlovicích. „Jedna paní, která si nabrala pamětních jízdenek víc, je rozdávala i překvapeným cestujícím z Orlovic, kteří o této možnosti také nevěděli,“ dodala Zelíková.

Velkou ránou pro lidi z Orlovic a Moravských Málkovic je také to, že přišli o polední spoj. Kordis ale slíbil, že při prvních změnách jízdních řádů ho znovu zapracují. Podle Horského se bude také přes prázdniny snažit vyřešit špatné načasování spoje z Málkovic, kterým děti odjíždějí do školky v Orlovicích. Výhrady mají i obyvatelé Švábenic. „Domníváme se, že spoj z Vyškova v patnáct hodin osmnáct minut, který budou využívat i lidé z Medlovic, Málkovic a Orlovic, bude přeplněný,“ řekl starosta Švábenic Josef Kubík. Prozatím se tyto obavy nenaplnily, ale situace se může změnit hned po prázdninách.

O tom dobře ví i pracovníci Kordisu. Už teď mají pro cestující doporučení. „Lidé ze Švábenic, Dětkovic a Pačlavic mají možnost využít spoj s odjezdem z Vyškova v 15,11, obyvatelé Medlovic, Moravských Málkovic a Orlovic pak mají k dispozici přímý spoj s odjezdem v 15,18,“ poradil Horský.

Zároveň uvedl, že v prvních dnech spuštění systému se ve zmíněných oblastech pohybovali zaměstnanci Kordisu, kteří tam sledovali situaci. „Ti nezaznamenali žádný kapacitní problém, ve většině autobusů zůstala volná místa k sezení,“ naznačil Horský.

Pokud se ale podle něj na linkách vyskytnou potíže, bude se je společnost snažit vyřešit co nejdřív.

Martina Grycová