„Provozní koncept na všech tratích na jižní Moravě zůstává stejný, na většině dochází pouze k drobným změnám na žádost objednatele s cílem zlepšit nebo vytvořit nové přestupní vazby a spoje,“ uvedl k novým jízdním řádům obchodní manažer Českých drah pro Jihomoravský kraj Alan Butschek.

Od půlky letošního roku brázdí jihomoravské železnice vlaky nazvané Moravia. Právě v souvislosti s jejich nasazením došlo k zásadnějším úpravám zejména na linkách S2 a S3 již v tomto roce.

„Cestující pozitivně vnímají zvýšenou četnost spojů, které od Tišnova, Blanska a Hrušovan jezdí ve špičkách každých patnáct minut a mimo špičku a o víkendech jednou za půl hodiny. Více vlaků jezdí i od Chrlic, kde došlo ke zkrácení intervalů mimo špičku na půl hodiny,“ pochvaloval si mluvčí koordinátora krajské dopravy Kordis Květoslav Havlík.

Obsazenost vlaků vzrostla

Současně dodal, že se osvědčily také změny v zajištění spojení mezi Brnem, Blanskem a Boskovicemi s návaznostmi do Velkých Opatovic, případně do Jevíčka.

Své pravidelné cestující si našly také expresní spoje linky 251 s garantovaným přestupem v Rájci-Jestřebí na vlaky do Brna nebo ven z jihomoravské metropole. „Podstatné zvýšení komfortu přepravy na linkách S2 a S3 v kombinaci s větším počtem spojů a provedenými modernizacemi infrastruktury se projevuje nárůstem počtu přepravovaných cestujících,“ pokračoval Havlík.

VIDĚLI JSTE? Výhra císaře Napoleona. Na poli u Tvarožné bojovala vojska za hustého sněžení

Napoleonská bitva u Tvarožné byla provázená sněhovým přívalem. | Video: Deník/Michal Hrabal

Ve srovnání s prvními měsíci letošního roku vzrostla podle zástupců Kordisu obsazenost vlaků ve všední dny průměrně o čtrnáct procent, o víkendech a svátcích pak téměř o pětinu. „Vyšší počty cestujících jsou v podzimních měsících sice obvyklé, v tomto případě se však nejedná o prostý sezonní výkyv,“ vysvětlil mluvčí Kordisu Havlík.

V období platnosti jízdního řádu pro příští rok ujedou regionální vlaky Českých drah na území Jihomoravského kraje téměř deset milionů takzvaných vlakokilometrů. Oproti letošku tak půjde o víc než desetinový nárůst, který způsobí zejména o týden delší platnost nových jízdních řádů. Ve výsledku je tak rozsah dopravy srovnatelný s letošním rokem.

V případě autobusových linek budou úpravy jízdních řádů od neděle pouze minimální. „Spíše se jedná o změny s cílem upravit oběhy autobusů tam, kde vznikají největší zpoždění. Větší zásahy připravujeme v první polovině příštího roku v souvislosti s kampaní Jezdi jednoduše a postupným osazením validátorů do autobusů na frekvenčně silné linky,“ podotkl ředitel Kordisu Jiří Horský.

Nové validátory by v budoucnu měly usnadnit a urychlit odbavení cestujících v příměstských autobusech. Cílem je zkrácení jízdních dob autobusových spojů nebo alespoň udržení stávající jízdní doby a omezení zpoždění autobusů kvůli hustému provozu. V příštím roce je představitelé Kordisu chtějí nainstalovat také v lokalitách, kde v současnosti není žádná prodejní přepážka.

Změny v dopravě na Vyškovsku

S nedělní změnou jízdních řádů nečekají cestující z Vyškovska výraznější změny.

Podle krajského koordinátora dopravy počet cestujících ve vlacích na jihu Moravy roste.

Minimální změny se kromě železniční dopravy týkají rovněž té autobusové.

Větší zásahy připravují zástupci Kordisu teprve v polovině příštího roku.