Má být v mateřských školkách více učitelů - mužů? Hlasujte v anketě ZDE

„Naprosto se s ním shoduji v tom, jak byl z dětí zpočátku unavený, jak si je získal a pak si to ve školce užíval,“ porovnává své zkušenosti s filmem usměvavý čtyřiadvacetiletý mladík. Ladislav Švidroň je zřejmě jediným mužem na Hodonínsku a možná i v kraji, jenž učí malé děti ve školce. A děti z Mateřské školy Sluníčko v Ratíškovicích ho milují.

„Jsme jediní, kdo má učitele,“ vykřikuje pyšně asi čtyřletá Míša. Nejvíc se jí líbí, že si s nimi učitel hraje a je s ním sranda. „To mají nejraději,“ souhlasí Švidroň a přiznává, že ze všeho nejraději dělá s mrňaty „blbiny“. Když je nedávno učil básničku, neváhal se převléknout za bezzubou babičku. „Děti mají rády, když ze sebe dělám šaška,“ přibližuje Ladislav, jak si malé svěřence získal. Kromě toho tvrdí, že dětem se musí hlavně naslouchat.

„I ony mají své problémy, nejdůležitější je si je vyslechnout,“ vysvětluje učitel, který chce být s dětmi hlavně kamarád a bere je jako sobě rovné. Rozdíl mezi ním a kolegyněmi učitelkami vidí hlavně v tom, že ženy mají k dětem spíš mateřský vztah. Malí človíčkové se k nim chodí mnohem častěji pomazlit. „Kdežto já si s nimi raději hraji,“ usmívá se Ladislav. Jak říká, děti mu na nervy nikdy nelezou. Naopak, vyhledává je a do školky chodí relaxovat.

Nejdříve obavy

„Děti vás nevyčerpávají, ale nabíjejí, když to umíte přijmout,“ souhlasí se svým kolegou i ředitelka Mateřské školy Sluníčko Emilie Kudrová. Nejdříve měla „z chlapa ve školce“ obavy, protože práce je náročná na obslužné činnosti a učitel musí dětem hodně pomáhat, ale pak ho i s kolegyněmi přijala s otevřenou náručí. „Určitě je to velké plus, protože ve školce doplňujeme rodinnou výchovu a do rodiny nesporně mužský element patří,“ vysvětluje. Laďa, jak ředitelka učiteli říká, je tvůrčí osobnost, co neustále přináší nové nápady. Navíc je muzikant, hraje na housle a kytaru.

„Kdo má rád hudbu, má dobré srdce. A co je nejdůležitější, má krásný vztah k dětem,“ chválí kolegu Švidroně. Pro něj je práce ve školce velké dobrodružství, při kterém se dá zažít spousta zábavy. „Je legrační poslouchat názory a průpovídky dětí. Třeba jsem potřeboval po jednom chlapci podat pravítko. On se zamyslel a zeptal sel: Pane učiteli, to rovné?“

Na učitele Ladislava už si zvykli i rodiče. Kudrová i Švidroň se shodují, že by tuhle práci mělo dělat více mužů. „Jenže chlapi nemají odvahu,“ tvrdí mladý učitel, ze kterého si kvůli práci dělají občas legraci jeho kamarádi. Největší problém podle něj není v práci samotné ani v nízkém platu, ale v tom, jak ji vezme okolí. Lidé jsou totiž zvyklí jen na ženský model výchovy. „Dnes už se to naštěstí mění,“ dodává Ladislav.