Radnice čekala na schválení dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Pomoc skutečně potřebovala. Nový lhotský chodník totiž není výjimečný jen tím, že se na něj čekalo dlouhé roky. „Půjde o nejdražší chodník ve střední Evropě. Ne že bychom se rozhodli ho mít ve zlatě, ale jeho stavba bude velmi náročná. Momentálně se totiž na jeho místě nachází svah. Musíme tak materiál odtěžit, zajistit odvodnění, plochu zpevnit. Čeká nás tak spousta úkonů, které stavbu prodražují," vysvětlil starosta města Karel Goldemund.

Přesně 408 metrů chodníku tak vyjde na víc než čtyři a půl milionu korun. Dotace pokryje přes milion sedm set dvacet tisíc. „Bez ní by bylo zahájení stavby velmi problematické. Nicméně jsme si vědomi, že zdraví lidí musí stát na prvním místě," ujistil Goldemund.

5 669Na tolik korun vyjde v průměru metr čtvereční lhotského chodníku. Běžně přitom takové stavby stojí i čtyřikrát méně. Dělníci totiž musí mimo jiné odtěžit materiál ze svahu.

O tom je přesvědčená také předsedkyně lhotského osadního výboru Marie Šlapalová. „Vím, že se říká, že jde o jeden z nejdražších chodníků. Tímto by se ovšem nemělo argumentovat. Prvořadá je bezpečnost obyvatel. Jde o nepřehledné místo, navíc dopravně velmi zatížené. Jezdím hodně na kole po celé jižní Moravě a tam, kde je takový provoz jako ve Lhotě, jsou chodníky po obou stranách. A u nás není ani na jedné," upozornila Šlapalová.

Práce odstartují tento týden. Chodník začne u vjezdu do areálu úpravny vody, povede ve směru na Rychtářov po levé straně silnice a skončí za zastávkou autobusů naproti bývalé škole. „Převážně bude široký dva metry. Jen ve dvou místech v délce asi pětačtyřiceti metrů bude zúžený na jeden a půl metru. Tvořený bude zámkovou dlažbou," popsal vedoucí odboru kanceláře starosty a tajemníka Stanislav Kolařík.

Součástí akce bude i předláždění všech stávajících sjezdů k rodinným domům a kanalizace, do které dělníci zaústí osm uličních vpustí pro odvod vody z komunikace. „Hotovo má být nejpozději do konce listopadu," dodal Kolařík.

CESTOU NA AUTOBUS

Jednou z několika desítek obyvatel, již ve spodní části Lhoty bydlí, je Marie Pořízková. Zpráva o zahájení prací ji velmi mile překvapila. „Skoro se mi tomu nechce věřit. Mám obrovskou radost, už jsem si myslela, že se toho nedožiji. Jakmile chodník postaví, určitě ho využiji třeba právě k cestám na autobus," byla nadšená.

Už dřív totiž upozornila na nebezpečný úsek, kolem kterého projížděla vysokou rychlostí nejen osobní auta, ale také kamiony. „Zátočina je nebezpečná. Momentálně je v ní navíc nevysekaná tráva, takže přes ni není vidět. Na autobus přitom chodí i děti, které jezdí do školy. A i když máme ve Lhotě umístěný radar, pomohl jen částečně. Mnoho řidičů stále jezdí, jak chce," shodla se s ženou Šlapalová.

Podle té čtyřapůlmilionový chodník nebude sloužit jen obyvatelům spodní části Lhoty. „Využije ho spousta místních například k procházkám. Někteří obyvatelé chodí i pěšky do Vyškova, není to totiž daleko," dodala předsedkyně osadního výboru.