To ale ještě nepřišlo to nejhorší: takzvané noční jízdy. Koncem dubna kamiony začaly přivážet materiál z opravy dálnice na pozemky firmy Euro nářadí. Po tři noci za sebou. „To bylo takové vyvrcholení. Na telefonickou prosbu jedné z obyvatelek sem přijel o půl jedenácté večer starosta a s řidiči se domluvil, že budou používat druhou cestu do areálu, směrem z Komořan. Jenže jakmile odjel, opět jezdili po naší ulici," dodal Čákovský.

Starosta Jiří Lukášek to potvrdil. „S firmou jsem předtím jednal. Přislíbila, že svou běžnou dopravu povede druhou cestou kromě asi dvou kamionů týdně, které nepodjedou pod mostem v Komořanech. Bohužel nastala ona výjimečná situace koncem dubna. A ani po jednání na místě a přes slib se nepodařilo nic změnit," konstatoval starosta.

Prý subdodavatelé

Řidiči Euro nářadí nicméně podle všeho mají nakázané jezdit přes Komořany. A prý to i dodržují. „Problém nastal v tom, že kamiony, které v noci Tománkovou jezdily, patřily dodavateli naší stavby. S tím jsme nicméně byli domluvení, že také použije druhou cestu, ale informace o tom se nejspíš nedostala ke všem jeho subdodavatelům. Každopádně podnik jsme sankcionovali, a pokud se bude něco podobného v budoucnu opakovat, rozvážeme s ním spolupráci," sdělil za Euro nářadí Jakub Němec s tím, že společnost k incidentu podala na zasedání zastupitelstva města omluvné a vysvětlující prohlášení.

Euro nářadí ovšem zdaleka není jediným subjektem, kvůli kterému Tománkovou ulicí kamiony projíždějí. V areálu Jitony sídlí i mnoho jiných podniků, které pro svou obslužnost využívají hlavně zmíněnou ulici. Přes Komořany se jim moc nechce. „Argumentují tím, že pod železničním mostem v Komořanech nikdo neprojede. Ale to není pravda. Já do areálu také jezdil náklaďákem ještě v dobách UP a vždycky jsme jezdili přes Komořany," upozornil Čákovský.

Dodal, že když se před patnácti lety opravoval jiný most, a to kousek za Tománkovou ulicí, který naopak vede nad železnicí, kamionům nic jiného než jezdit zadem, jak místní říkají, nezbylo.

Silnici v Tománkově ulici tvoří dlažební kostky: jde o poslední část takzvané Císařské cesty. Materiál ovšem není původní. Kostky jsou nicméně zdrojem největšího hluku, kromě toho neudrží zátěž kamionů a odnáší to kanalizace pod nimi. „Jednou z možností je kostky vytrhat, prodat a cestu nahradit asfaltem. Starostovi už jsem to navrhoval, uvidíme, jestli to bude reálné," uvedl Němec, který je také rousínovským zastupitelem.

Areál bývalých UP závodů v Rousínově v poslední době opět ožívá a s ním se vrací i problém s dopravou. Ten se už v minulosti radnice pokusila řešit. „Město jako vlastník místní komunikace nemá žádné zákonné zmocnění zakázat nebo omezit na ní provoz. S vyškovským odborem dopravy nicméně před několika lety tehdejší vedení dojednalo, že se v místě zavedl zákaz vjezdu pro auto nad devět tun. Jitona ale proti tomuto rozhodnutí podala žalobu a uspěla," připomněl Lukášek.

Město se nicméně bude pokoušet opatření zavést znovu. Podle místních by omezení velmi pomohlo. „Obávám se ale, že výsledek může být stejný jako před lety. S ředitelem Jitony nicméně jednáme ještě o možnosti zřízení nového příjezdu do areálu přes železniční trať. Šlo by o přemostění železniční trasy, která vede v zářezu. Tato varianta by byla reálná, náklady na stavbu se ale pohybují v řádech milionů korun," podotkl starosta.

Dodal, že existuje i jiná eventualita. „To je vést příjezdovou cestu do areálu dál směrem na Komořany, kde by mohlo vzniknout urovňové překonání železniční trati. To však bude možné až po úpravě a přemístění celého koridoru Brno-Přerov, po němž z nynějšího koridoru vznikne pouze obslužná vlečka," vysvětlil Lukášek.