„Modelová situace zahrnuje dopravní nehodu tří aut s několika zraněnými i mrtvými. Svědek události, rybář, volá policistům. Informace od nich putuje k hasičům a následně k záchranné službě. V závislosti na vývoji situace posléze v místě zasahuje například i vrtulník, potápěči a při pátrání i jezdci na koních, psovodi a speciální pořádková jednotka," popisuje mluvčí jihomoravské policie Bohumil Malášek.

Dvěma mužům, jejichž auto skončilo v rybníku, pomáhají hasiči z vody a předávají záchranářům. Přiletí vrtulník, ze kterého seskočí potápěči, kteří po čase vynesou nad hladinu třetího cestujícího, respektive figurínu, jež zůstala v potopeném autě. Hasiči vyprošťují zraněné z dalších dvou aut, policisté vyšetřují nehodu. Vše komentují mluvčí jednotlivých útvarů.

Nakonec scénář nácviku dospěje i ke katarzi: v síti policejního zátahu v lese uvázne uprchlý viník nehody. Dostává pouta a končí na zadním sedadlo policejního auta. „Podobné zátahy pořádáme častěji, než by se mohlo zdát. Většinou však nepátráme po zločincích, ale po pohřešovaných," upřesňuje policejní mluvčí.

Hodinu a půl trvajícím zásahem ale nácvik nekončí. Následuje ještě předvedení jedné novinky: zastavovacích pásů. „Krajské ředitelství je má od konce minulého roku. Jedná se o donucovací prostředek, který dokáže zpomalit, popřípadě zastavit auta, náklaďáky i autobusy do sedmi a půl tuny. Pás se sto deseti ocelovými hroty policista na vhodném místě a čase roztáhne přes cestu. Při projetí pás propíchne přední a někdy i zadní pneumatiky auta," vysvětluje Roman Barák ze školního policejního střediska.

Dodává, že nový typ pásu je mnohem lehčí a bezpečnější než starší a umožňuje opakované použití. O něco později lze jeho účinnost pozorovat na dalším vyřazeném autě, které ke středčnímu cvičení poslouží.