Cyklisté z jižní části okresu volají už léta po trase, která by spojila dvě tamní centra: Slavkov u Brna a Bučovice. Vypadá to, že jejich hlasy neskončily v prázdném éteru. Časem se zřejmě dočkají hned dvou nových cyklostezek, jež jim jejich přání splní.

V přípravě jedné z nich už dost pokročila slavkovská radnice. „V oblasti využití volného času je pro nás opravdu prioritou cyklostezka vedoucí do Hodějic,“ zdůraznil slavkovský starosta Ivan Charvát.

Proč právě do Hodějic? V Hodějicích končí asfaltová cesta z Křižanovic. A z Křižanovic zase vede až do Bučovic zpevněná polní cesta do Maref a odtamtud další asfaltka právě až do Bučovic. Další polní cesta odtamtud vede podél toku Litavy až do Nesovic.

Jenže ať už na trase ze Slavkova do Hodějic nebo v opačném směru musejí milovníci jedné stopy najet na silnici I/50. Nebezpečné je se na ni dostat, i po ní jezdit. „Ze zkušenosti vím, že nájezd z křižovatky u hodějické čerpací stanice na silnici I/50 je úplně nejhorší bod všech cyklistických tras v okolí,“ zmínil slavkovský cyklista Bedřich Maleček.

Právě tento problém nová cyklostezka vyřeší. Podle vedoucího slavkovského odboru investic a rozvoje Petra Lokaje povede od slavkovské čerpací stanice v Bučovické ulici po poli ve vzdálenosti pěti metrů na sever od bývalé trasy silnice I/50 až k Němčanskému potoku. Tam lze vybudovat podjezd pod mostem přes slavkovský obchvat, a tak bezpečně dostat cyklisty až do Hodějic. Trasa bude asfaltová, široká tři metry.

Po úřední stránce je nyní celý projekt ve stádiu dokumentace pro územní řízení. „Potřebujeme ještě získat nějaká vyjádření od energetiků a vodařů. Musíme také uzavřít smlouvu s Ředitelstvím silnic a dálnic a vykoupit některé pozemky v katastru Hodějic,“ nastínil Lokaj.

Pozemkové úpravy

Slavkovský starosta zároveň doplnil, že cyklostezka je také závislá na dokončení pozemkových úprav v této lokalitě, aby bylo možné se dohodnout s případnými vlastníky pozemků.

Celý projekt vyjde na patnáct milionů korun, přičemž město počítá s tím, že by mohlo získat až dvaadevadesát procent peněz z evropského Regionálního operačního programu Jihovýchod. Dokončení cyklostezky odhadl Lokaj v ideálním případě na rok 2012.

Přitom zdůraznil, že trasa nemá sloužit jen cykloturistům, kteří se chtějí vydat ze Slavkova třeba k Jalovému dvoru u Heršpic nebo jiným atraktivním lokalitám ve Ždánickém lese. „Cyklostezka velmi dobře poslouží lidem, kteří dojíždějí z Hodějic a dalších vesnic v této oblasti do slavkovské průmyslové zóny. Nyní musejí jezdit po silnici I/50, což je hodně nebezpečné. Byly tam už i smrtelné nehody,“ připomněl Lokaj.

Ještě ambicióznějším projektem je propojení cyklotrasy Bučovice – Slavkov s Újezdem u Brna, kde končí velká asfaltová cyklostezka vedoucí až do Židlochovic. Cyklisté odtamtud a z celé oblasti kolem trasy by napojením na Bučovice teoreticky získali přístup do Ždánického lesa a Chřibů, kde jsou stovky kilometrů krásných cyklostezek. Nová trasa by měla vést podél toku Litavy, tedy ze Slavkova na Vážany nad Litavou, Hrušky a Šaratice. Tuto trasu má v plánu vybudovat největší mikroregion okresu, Dobrovolný svazek obcí Ždánického lesa a Politaví. Z Hodějic do Slavkova povede po hrázi nad řekou Litavou. Tato cyklostezka se má stát součástí celoevropské sítě tras Eurovelo 4 a podporuje ji i Jihomoravský kraj.

Problémy s výkupem pozemků

Její vybudování ale rozhodně nebude tak snadné, jako v případě severní trasy ze Slavkova do Hodějic. „Jsou tu velké problémy s majetkoprávními vztahy a výkupy pozemků. Také se mění vedení Povodí Moravy, někdo je využití hráze přístupný, někdo ne,“ vysvětlil předseda dobrovolného svazku obcí Ždánického lesa a Politaví Jaroslav Šimandl.

Každopádně mikroregion má k dispozici zatím studii a projekty dílčích tras. „Obě cyklostezky budou určitě velkým přínosem. Ale ta, která by vedla až do Újezdu, se mi rozhodně líbí víc,“ zhodnotil Maleček, který každoročně v sezoně s dalšími šedesáti slavkovskými cyklisty pravidelně projíždí všechny obce Ždánického lesa a Politaví.