„Třeba v pěších zónách kolem náměstí nebo v ulicích Jana Šoupala a Radniční vidím kola v jednom kuse, přitom stačí sesednout a ten kousek ho vést," prohlásil dlouholetý cyklista Vladimír Snídal. Ten jako jeden z mála potřebu jezdit přes pěší zóny nemá. „Když vidím zákaz vjezdu, tak kolo vedu, to mě přece tak moc nezpomalí," myslí si Vyškovan.

Jezdí i do parku

Nebezpečí podle něj nehrozí, dokud cyklista věnuje pozornost svému okolí. „Pokud třeba jedu podchodem a vidím, jak proti mně někdo jde v cyklistickém pruhu, uhnu na chodník. Když už jezdím kde nemám, dávám si pozor, to snad dá rozum," řekl Snídal. Zákazy podle něj přesto smysl mají. „Jsou důležité hlavně kvůli mladším cyklistům. Kluci na kolech vyvádějí v zámecké zahradě a nedívají se kolem sebe, jezdí jako blázni," popsal cyklista.

Právě zámecká zahrada je místem, kde lidé zákaz vjezdu na jízdních kolech často přehlížejí. „Lidé si tudy zkracují cestu, jezdí na kolech třeba z Kauflandu na Palánek a většinou se neobtěžují tím, aby sesedli," uvedla častá návštěvnice parku Dana Divišová. Zákaz přitom považuje za důležitý. „Chodí sem spousta maminek, děti se snadno můžou připlést pod kolo. Město navíc cyklisty v parku nijak nehlídá, chodím sem už roky a nikdy jsem tu neviděla jediného strážníka," upozornila obyvatelka Vyškova. Ve zbytku města s cyklisty problém nemá. „Myslím, že lidé zákazy většinou dodržují, ve Vyškově je navíc dost cyklostezek. Na kole se dostanu, kam potřebuji, tady nemám důvod ke stížnostem," podělila se o názor Divišová.

Městská policie v kolech v zámecké zahradě problém nevidí. „Samozřejmě děláme kontroly cyklistů, ale nedostali jsme podnět k tomu nějak zvlášť hlídat park. Zaměřujeme se spíš na ty, kteří jezdí po chodnících a v pěších zónách," informoval velitel vyškovských strážníků Petr Sedláček. Tam totiž podle něj cyklisté představují skutečné ohrožení. „Nebezpečná je třeba jízda na kole v Radniční ulici nebo mezi Priorem a soudem, kde je úzký chodník. Také dáváme pozor na oblasti kolem školek, třeba na Palánku," vysvětlil velitel.

Situace kolem Masarykova náměstí je podle něj složitější. „Na samotném náměstí se jezdit může, ale kolem je několik pěších zón, jako třeba v ulici Jana Šoupala. Právě tu ale cyklisté často využívají, protože spojuje náměstí s koncem cyklistické stezky," popsal Sedláček. Strážníci můžou pokutovat jízdu po chodníku až dvěma tisíci korunami, podle Sedláčka ale většinou přestupek řeší domluvou. Pokud se jim tedy podaří delikventa chytit. „Třeba kolem náměstí, kde jsou široké prostory, je přece jenom pro pěší strážníky honit někoho na kole trochu problém," přiznal velitel.

Bezpečnější cesta

Mnozí cyklisté zákazů přesto stále nedbají. „Když třeba vyjedu z podchodu na Kostelní, tak se na náměstí můžu přímo dostat jenom přes pěší zónu, jinak bych musela objíždět aspoň dva bloky," sdělila Vyškovskému deníku Rovnosti vyškovská cyklistka, která si nepřála zveřejnit jméno. Kromě ušetřeného času ji jízda přes pěší zónu připadá i bezpečnější. „Nejezdí tam auta," prohlásila.

Město si potíží s cyklisty není vědomé. „Slyším o tom poprvé. Samozřejmě se to děje, lidé jezdí tam, kam nemají, co se vynalezlo jízdní kolo. Jako dítě jsem do zákazů jezdil taky," přiznal starosta Vyškova Karel Goldemund. Řešení porušování zákazů městem podle něj nepřipadá v úvahu. „Máme tady jednadvacet tisíc lidí, z toho asi deset tisíc umí jezdit na kole. Nedokážu si představit, jaká represivní opatření bychom měli zaujmout," přiznal starosta.

MICHAL CHMELA