„Rekonstrukce ulice vyloženě ohrožuje život a zdraví lidí, především těch starších. Byl jsem svědkem toho, jak po cyklistické stezce jel nějaký mladý šílenec a srazil jednoho mého staršího známého, který šel po chodníku," prohlásil například obyvatel Čechyňské ulice Milan Bubniak.

Podobnou zkušenost má i Hana Táborská. „Ke střetu s cyklistou málem došlo, když jsem venčila psa. Proti cyklostezkám nic nemám, ale myslím, že pro tuhle se nevymyslela vhodná trasa. Ať jsou někde při polních cestách, ale na nejfrekventovanější ulici ve městě nemají opodstatnění. Cyklisté z jedné strany ohrožují chodce a z druhé jsou sami ohrožení projíždějícími auty," míní obyvatelka ulice.

Podle starosty města Františka Havíře dochází ke konfliktům v dopravě všude, kde k sobě lidé nejsou ohleduplní. „Jak u základní školy, tak na autobusovém nádraží jsou zaparkovaná kola a lidé musí někudy přijet. Zvyšování jejich bezpečnosti je naším záměrem," zdůraznil Havíř.

Stížnosti na stezku se podle něj už řešit nedají. „Je to asi pět let, co má město od Správy a údržby silnic k dispozici projektovou dokumentaci na opravu průtahu Rousínovem. S ohledem na údaje v ní uvedené jsme dlouhou dobu jednali se Správou o tom, jaká opatření zavést v Čechyňské ulici," připomněl Havíř.

Výsledkem byla stezka na pravé straně silnice o šířce tří metrů, z níž metr a půl slouží cyklistům a druhá polovina chodcům. Novější stezka na levé straně rozdělená není. „Policie nám na levé straně rozdělení nepovolila," řekl.

Kvůli levé stezce se však prý zbytečně zúžila silnice. „Všude jinde v republice se rozšiřují, ale u nás jdeme opačným směrem. Když tam jedou dva kamiony proti sobě, v zatáčce se sotva vyhnou, zrcátka mají dvacet centimetrů od sebe," popsal další obyvatel ulice. Jméno říct nechtěl.

Zúžení si vyžádala Správa a údržba silnic. Čechyňská je jakožto vjezdová ulice do města problematická kvůli překračování povolené rychlosti, čemuž právě zúžení silnice mělo zabránit. „Dokumentaci na společnou stezku jsme se Správou velmi dlouho diskutovali. Byli dvě možnosti: buď se silnice zúží, nebo se na ní budou instalovat zpomalovací ostrůvky. Nakonec vyhrála koncepce zužování," konstatoval starosta.

Jedna z dalších námitek se týká také veřejného osvětlení. Jeho sloupy jsou totiž v ulici umístěné uprostřed stezky na předělu pásu pro cyklisty a chodce. „Jezdit na kole přímo okolo těch sloupů je přeci nebezpečné. Na cyklostezku bych dítě rozhodně nepustil, vždyť i pod dozorem hrozí, že do nějakého sloupu narazí," upozornil Rousínovan.

Havíř zdůraznil, že sloupy nejsou v cestě, ale na hranici chodníku a stezky. „Pokud chci něco kritizovat, hůl si najdu. Že jsou sloupy nebezpečné? Nebezpečnější je nechat cyklisty na silnici," podotkl.

Podle některých místních je navíc cyklostezka stejně málo využívaná. „Chodím do práce, takže přes všední dny situaci nemůžu posoudit, ale o víkendech vidím, že po stezce jezdí velmi málo cyklistů. Navíc ti opravdoví sportovci, když projíždějí ulicí, ji stejně nevyužívají a jezdí po silnici. Budování cyklostezek vítám, ale před našimi domy ji považuji za zbytečnou a navíc nebezpečnou," zmínila Táborská.

Starosta má za to, že problém libosti a nelibosti je daný osobní zkušeností s používáním kola. „Cyklista zná nebezpečí, které mu hrozí od aut, a ocení možnost jet mimo jízdní pruh. Velké riziko představují hlavně velká auta, která zejména malé děti rozhodí na silnici jen průjezdem okolo nich. A nejvíc ohrožení jsou cyklisté na průtahu městem, proto se s výstavbou začalo právě tam," uzavřel Havíř.